Premiär för filmade föreställningar på Dramaten Play

Från och med den 1 maj kan man se Stefan Larssons succéuppsättning av Ingmar Bergmans Scener ur ett äktenskap med Jonas Karlsson och Livia Millhagen på webbplatsen Dramaten Play. Under 2015 kommer inte mindre än sju populära uppsättningar som spelats på Dramaten att visas digitalt.

Uppsättningarna läggs upp med en månads mellanrum och finns tillgängliga i ett års tid.

– Dramaten ska vara en angelägenhet för publik i hela Sverige och vi har en vilja och ett uppdrag att nå nya publikgrupper. Det är viktigt att publiken kan ta del av Dramatens utbud oavsett var man bor, vilken livssituation man befinner sig i eller vilka ekonomiska förutsättningar man har.  Vi börjar med att erbjuda högkvalitativ teater som spelats på våra scener, omtyckta uppsättningar som Mats Eks Spöksonaten, John Cairds Dödsdansen och Marie-Louise Ekmans Dödspatrullen. Min ambition är också att i framtiden utveckla exklusivt material, både uppsättningar och bakom-kulisserna-material för Dramaten Play, säger teaterchef Eirik Stubø.

Datum för publicering för samtliga föreställningar som visas på Dramaten Play 2015:

1/5 Scener ur ett äktenskap (premiär 2009, regi Stefan Larsson)

1/6 Dödspatrullen (premiär 2014, regi Marie-Louise Ekman)

1/7 Två herrars tjänare (premiär 2011, regi Peter Langdal)

1/8 Spöksonaten (premiär 2012, regi Mats Ek)

1/9 Dödsdansen I-II (premiär 2007, regi John Caird)

1/10 Den girige (premiär 2009, regi Gösta Ekman)

Bifogade pressbilder tagna av Roger Stenberg.

Emma Englund
Pressansvarig (vik)