Reine Brynolfsson och Melinda Kinnaman i Duett för en

Nu är det snart dags för premiär för kammarspelet Duett för en, med Reine Brynolfsson och Melinda Kinnaman i de krävande rollerna. Regisserar gör Björn Melander som senare i höst även är aktuell med Lars Noréns Natten är dagens mor.

I pjäsen möter vi Stephanie Abrahams och hennes psykolog, Dr. Feldmann, som hon mycket motvilligt börjar besöka efter att hon tvingats att ge upp karriären som violinist på grund av sjukdomen MS. Något som fått henne att tvivla på sin identitet, sin inre styrka och sin mans kärlek. Och ingen finns det att skylla olyckan på, bara sjukdomen som hon inte med all envishet i världen kan besegra.

Duett för en är ett kammarspel om hur ett livsavgörande problem tvingar oss att konfrontera våra innersta rädslor och ändra livsinställning, hur djupa sorger kan tvinga oss att se världen på nya sätt.

Den brittiske dramatikern Tom Kempinski skrev Duet for one 1980. Samma år sattes den upp i London där den blev en omedelbar succé. Framgången fortsatte på Broadway där den togs upp 1981. 2009 blev den åter en stor framgång i London när den på nytt sattes upp. Den har även filmats med Max von Sydow och Julie Andrews.

I rollerna Reine Brynolfsson, Melinda Kinnaman
Översättning Lars Björkman