Rolf Lassgård och Stina Ekblad i Utvandrarna på Dramaten

Rolf Lassgård och Stina Ekblad är Karl-Oskar och Kristina när Mats Ek sätter upp sin version av Utvandrarna på Dramaten, premiär den 27 april 2014 på Stora scenen. I dag släpps biljetterna.

Med rollen som Karl-Oskar står Rolf Lassgård för första gången på Dramatens scen. Mats Ek, som senast satte upp succén Spöksonaten på Dramaten, står för regi och koreografi. I dag klockan 10 hölls en pressträff med ensemble och produktionsteam. Bilder från pressträffen finns inom kort på www.dramaten.se/press (lösenord: drama). Biljetterna släpps klockan 12.00 i dag.

– Det är en storslagen berättelse om ett förindustriellt Sverige. En gestaltning av en förgången tid som ändrar förutsättningen för den nuvarande, säger Mats Ek.

Den uppmärksammade fotografen Aida Chehrehgosha, gör med Utvandrarna debut som scenograf och kostymör. Scenografin baseras på fotografiskt arbete. Niko Röhlcke arrangerar musiken, som bland annat innehåller befintlig musik av Benny Andersson.

Vilhelm Mobergs roman Utvandrarna är en av den svenska litteraturens verkliga klassiker, och en hörnsten i historieskrivningen om den stora svenska utvandringen till Amerika under 1800-talet. Här möter vi ett förindustriellt Sverige där de flesta är bönder, fast i strikta hierarkier, där kyrkans ord är lag, psalmboken används flitigt och Darwin ännu inte publicerat sina idéer.

Manuset är en bearbetning av dramaturg Irena Kraus.

I rollerna

Peruk och mask Sofia Ranow Boix-Vives, Linda Hyllengren

Premiär 27 april, Stora scenen

Citat

Det är en storslagen berättelse om ett förindustriellt Sverige. En gestaltning av en förgången tid som ändrar förutsättningen för den nuvarande.
Mats Ek, regissör.