Romeo & Julia Kören sjunger in våren på Dramaten

Romeo & Julia Kören firar in våren med renässansmusik på Dramaten i april och maj. Kören, som är känd från prinsessan Victorias bröllop och flertalet Nobelfester, framträder i Dramatens Marmorfoajé med en dramatiserad konsert som hyllar skönheten den 27 och 28 april samt den 5 och 12 maj.

Med vårkonserterna vill Romeo & Julia Kören ge sin publik en skönhetsupplevelse på alla plan. Renässanssångerna, Dramatens kostymer och den vackra foajén bidrar till helhetsbilden.

– En konsert med Romeo & Julia Kören i Marmorfoajén är en varm och nära upplevelse, säger Benoît Malmberg, grundare och konstnärlig ledare för kören

– Musiken och konsten under renässansen var fylld av livsbejakande skönhet. Någon har sagt att den här tidens konst skänker befrielse, välbefinnande och stegring av livskraften – det är precis vad vi vill göra!

Romeo & Julia Kören bildades i samband med en uppsättning av Romeo och Julia på Dramaten 1991 och teatern och kören har sedan dess ett nära samarbete.
Under det senaste året har Romeo & Julia Kören turnerat till Kurdistan och Chile, gjort flertalet uppsättningar i samarbete med Drottningholms Slottsteater och spelat en kritikerrosad musikversion av Shakespeares Macbeth på Hamletscenen i Helsingör.

Idé, regi och körledare Benoît Malmberg

Premiär lördag 27 april 14.00 (Övriga speldatum 28 april, 5 och 12 maj, kl 13.00)
Marmorfoajén

Citat