Samtal om ”den vita blicken” efter premiären av Performance Lecture: Muslim Ban

Den 18 november är det premiär för Performance Lecture: Muslim Ban i regi av America Vera-Zavala. Efter premiären hålls ett samtal med rubriken Den vita blicken

Den franske teoretikern Frantz Fanon beskriver i Svart hud, vita masker från 1952 den vita blicken som ett västerländskt generaliserande perspektiv på omvärlden. I America Vera-Zavalas performance lecture berättar Amanj Aziz och Carlito om hur detta resonemang blir någonting som kommer att prägla deras vardag och faderskap.

I ett samtal efter premiären av Muslim Ban möter vi Ragia Abdullahi, Imran Ahmad, Iman Aldebe, Mohammad Fazlhashemi, Evin Ismail och Kashif Virk. Känner de igen sig i resonemangen – eller inte? Moderator för samtalet är Nisha Besara.

Samtalet kommer att finnas tillgängligt i efterhand på dramaten.se.

Performance Lecture: Muslim Ban har på förhand diskuterats häftigt på ledarsidor och i sociala medier. Läs en intervju med America Vera-Zavala här: www.dramaten.se/repertoar/muslim-ban/#fragor.

Samtal: Den vita blicken
18 nov, efter föreställningen Performance Lecture: Muslim Ban, Lilla scenen, kl 20.20
Fri entrè

Presschef