Sif Ruud har avlidit

Skådespelerskan Sif Ruud (1915-2011) avled i går, måndagen den 15 augusti.

Sif Ruud gick ut Dramatens elevskola 1936. Hennes långa teaterliv innehöll unik teaterhistoria. I sin bok Ett liv (1988) skildrade hon alla faser – tiden vid privatteatrar och revyscener, filminspelningar och TV-produktioner, bl.a. Hemsöborna, där hon gjorde sin legendariska Madame Flod. Hon tillhörde TV-ensemblen vid SVT under två perioder, medverkade i hundratals radioteateruppsättningar och gjorde över hundra filmroller. Hon samverkade med de stora regissörerna och hennes roller spände över ett brett register: tragedi, drama, fars, komedi, barnteater. Under hela sin teaterbana var hon också en betydelsefull pedagog för nya generationer skådespelare.

Sif Ruud gjorde sitt första framträdande på Dramaten 1934. Från och med 1953 tillhörde hon dess ensemble och gjorde sin sista roll 2001.

Begravningen kommer att hållas i kretsen av den närmaste familjen.

Vikarierande presschef Christina Bjerkander
Kontor 08-665 61 47