Stina Ekblad som Arkadina när Vibeke Bjelke sätter upp Måsen

Den 26 september har Måsen av Anton Tjechov premiär på Stora scenen. För översättningen står Lars Norén och Björn Melander.

2013 hyllades Vibeke Bjelke för sin uppsättning på Dramaten av Lars Noréns Som löven i Vallombrosa, en pjäs starkt inspirerad av Tjechovs Måsen. Nu regisserar hon just den pjäsen, en av teaterhistoriens stora klassiker.

– Det är en stor gåva att få ta sig an Måsen direkt efter Som löven i Vallombrosa, att få möjlighet att gå tillbaka till källan. Stora delar av den här ensemblen var med då och med våra gemensamma erfarenheter får vi en helt annan utgångspunkt, säger Vibeke Bjelke.

Tjechov kallade Måsen för en komedi och temat är förutom konstens och teaterns roll i våra liv, framför allt kärleken. Kärleken mellan mor och son, den olyckliga kärleken och kärleken man inte kan besvara.

Till broderns gods på landet kommer den firade skådespelerskan Arkadina (Stina Ekblad) och hennes älskare, författaren Trigorin (Hannes Meidal). Hennes son Konstantin (Christoffer Svensson) har skrivit en modern pjäs som nu ska spelas som sällskapsnöje med den unga Nina (Emma Mehonic) i huvudrollen. Arkadina håller på att åldras, Trigorin tvivlar på sitt författarskap medan de unga är fyllda av storslagna drömmar om teater, berömmelse och kärlek.

Vibeke Bjelke regisserade tidigare i år Tjechovs Körsbärsträdgården på Helsingborgs stadsteater, en kritikerhyllad succé.

Arkadina Stina Ekblad
Konstantin Christoffer Svensson