Stina och Ylva Ekblad som systrar i gästspel från Finland

De langerhanska öarna av Susanne Ringell är ett gästspel från Klockriketeatern i Finland med Stina Ekblad och Ylva Ekblad i rollerna. Nyskriven finländsk dramatik på svenska, som tar upp existentiella frågor i en enaktare. Ges på Lilla scenen 9 och 10 december. Biljettsläpp onsdag den 15 november klockan 12.

I pjäsen möter vi två systrar i ett hotellrum. De har varandra, men det är också det enda de verkar ha och vara säkra på.

– Pjäsens bärande tema är förlust, förlust av mening och sammanhang. Tonen är poetisk, ofta vemodig men också halsbrytande associativ och respektlös i förhållande till givna sanningar och konvenansens regler. Systrarna vill inte vara papegojor, de säger sig hellre utbyta tankar än åsikter, hellre samtala än diskutera. De kämpar. De längtar, de försöker bryta sig ut. Deras saknad och längtan är besläktad med den som ofta finns i Tjechovs pjäser, som de också berör, säger dramatikern Susanne Ringell.

De langerhanska öarna  är ett inre poetiskt – och politiskt – drama skrivet med systrarna Ekblad i åtanke.

Premiären ägde rum den 27 september i Louhisalen i samarbete med Esbo stadsteater. Därefter har uppsättningen varit på turné med föreställningar på Wasa Teater, Åbo svenska teater, Nationalteatern i Helsingfors och nu Dramaten i Stockholm.

Medverkande
Stina Ekblad
Ylva Ekblad

Text Susanne Ringell
Regi Ulrika Bengts
Scenografi Katrin Brännström
Kostym Linn Wara
Musik Peter Hägerstrand
Ljus Mari Agge

Biljetterna släpps till försäljning onsdagen den 15 november klockan 12.

9 och 10 december, Lilla scenen

Presschef