Strindbergkavalkad, barhäng och vandringar under Kulturnatten

Dramaten deltar i Kulturnatten 21 april och bjuder in till en sen afton med August Strindberg i fokus. Hör om författarens relation till teatern och de spår han lämnat efter sig, se en Strindbergkavalkad och följ med på en vandring i Strindbergs fotspår genom Stockholmsnatten. Händelserna utgår från Lejonkulans barhäng, men letar sig även ut i teaterns alla vrår. Gratis inträde hela kvällen!

Baren öppnar
Baren öppnar i Lejonkulans foajé, där av några av Kungliga Bibliotekets Strindberg-objekt ställs ut. Musik och sång av Sofia Pekkari och Örjan Ahnoff.
Lejonkulan

Föredrag: Spår av Strindberg
Strindberg har satt sina påtagliga spår i Dramatenhuset. Dag Kronlund, Dramatens chef för bibliotek och arkiv, berättar om Inga Tidblads kostym, om byster, målningar och Bergmanmanus. Till sin hjälp har han två av teaterns skådespelare, Filip Alexandersson och Janna Granström, som läser valda Strindbergtexter.
Lejonkulan. Begränsat antal platser.

Musik och sång av Sofia Pekkari och Örjan Ahnoff.
Lejonkulan

Föredrag: Strindbergsvandring i Stockholmssnäckan
Stockholms gator och höjder och vatten spelar med i Strindbergs författarskap, konkret och realistiskt. Men staden är också utgångspunkt för diktandets gränslöshet. Magnus Florin, Dramatens chefdramaturg berättar om Strindbergs förhållande till olika platser i Stockholm, varvat med utvalda Strindbergtexter som läses av Dramatenskådespelare. Stumfilmen Fadren, från 1912 visas avslutningsvis, som ett samarbete med SF.
Lejonkulan. Begränsat antal platser.

Strindbergkavalkad på Lilla scenen
Strindbergkavalkad med stänk och flikar från Dramatens aktuella föreställningar, dikter, brev och små historier. Bland de medverkande finns Stina Ekblad och Irene Lindh.
Lilla scenen. Begränsat antal platser.

Strindbergsvandring i Stockholmssnäckan - som nattvandring.
Chefdramaturg Magnus Florin guidar i Dramatenhuset, om staden som utgångspunkt för diktandets gränslöshet. Med på vandringen är Filip Alexandersson och Janna Granström som läser utvalda Strindbergtexter.
Start från Lejonkulan. Biljetter delas ut på plats, begränsat antal platser.

Vandring: Spår av Strindberg
Strindberg har satt sina påtagliga spår i Dramatenhuset. Följ med på en Strindbergpromenad och upptäcktsfärd genom huset. Om dem berättar Dramatens arkiv- och bibliotekschef Dag Kronlund under en Strindbergpromenad genom husets olika lokaler. Visningen avslutas i Lejonkulan, där författaren själv får komma till tals genom Dramatens skådespelare.
Start från Lejonkulan. Biljetter delas ut på plats, begränsat antal platser.

Vikarierande presschef Christina Bjerkander
Kontor 08-665 61 47