Sven-Bertil Taube sjunger Evert Taube på Dramaten i december

Efter tidigare utsålda konserter på Dramaten ställer sig Sven-Bertil Taube åter på Stora scenen tillsammans med Peter Nordahl vid flygeln. Den här gången framför han egna tolkningar av sin fars material i konsertserien Så länge skutan kan gå. Premiär den 1 december.

2014 och 2015 gav Sven-Bertil Taube en rad utsålda konserter på Dramaten under namnet En hommage till vänner, som baserades på albumet Hommage. Den kritikerrosade skivan, med sånger och dikter från bland andra Lars Forssell, Olle Adolphson, Ulf Björlin och Carl Fredrik Reuterswärd, följdes upp av en Hommage vol2 och 2016 återvände Sven-Bertil Taube till teatern med en intim konsertserie tillsammans med Peter Nordahl på flygel.

Nu är det dags för Sven-Bertil Taube att återigen ställa sig på Dramatens stora scen – denna gång för att framföra egna tolkningar av sin fars material. Konserterna bygger på den nya skiva som släpptes på Stories/Universal Music den 20 oktober. Det blir en kärleksfull och poetisk hyllning till Evert Taube.

”Här ett urval som belyser Evert Taubes mångsidiga verk. Dramatisk tragik, glädje, romantik, kärlek och hopp i visans form men också dikter. Allt ackompanjerat av Peter Nordahls nya spännande och målande arrangemang ihop med Norrköpings Symfoniorkester. Ett underbart samarbete har skapat detta annorlunda och i mitt tycke överraskande album”, säger Sven-Bertil Taube om skivan.

Sven-Bertil Taube har en lång karriär som vissångare och skådespelare bakom sig och är en av Sveriges mest folkkära artister. Mellan 1960 och 1971 gjorde Sven-Bertil Taube över 30 roller på Dramaten.

Peter Nordahl är verksam som dirigent, kompositör och skivproducent där hans senaste alster Ted Gärdestad - Signerat Peter Nordahl blivit enormt uppmärksammat.

Sagt i pressen om albumet Så länge skutan kan gå:
”Sven-Bertil Taube i sitt livs form…” DI
”Sven-Bertil Taube med en blixtrande närvaro…” GP
”Mer full av liv än någonsin.” DN

Så länge skutan kan gå, Stora scenen, den 1, 2, 3, 7, 9, 10, 20 och 21 december

Lena Törner