Tove Janssons teatervisor till Dramaten

Under två kvällar i februari gästas Dramaten av Tove Jansson – den avslöjande tröstaren. Birgitta Ulfsson porträtterar den folkkära finska författaren i en minnesfest i ord och toner.

År 2015 skulle Tove Jansson ha fyllt 100 år. Tillsammans med pianisten Lowe Pettersson framför Birgitta Ulfsson många av Tove Janssons teatervisor, tonsatta av Erna Tauro. Vi får ta del av ett rikt och mångfasetterat konstnärskap buret av glädje, ängslan och äventyrslusta.

Birgitta Ulfssons skådespelarkarriär har pågått i över sextio år på båda sidorna av Östersjön. Hon började sin bana på Svenska Teatern i Helsingfors, men flyttade ganska snart till Lilla Teatern i samma stad. På Lilla Teatern, där Birgitta Ulfsson även var teaterchef under sju år tillsammans med Lasse Pöysti, hade hon ett mångårigt nära samarbete med Tove Jansson.

Birgitta Ulfsson är under våren också aktuell i Göteborgs Stadsteaters och Svenska Teaterns samproduktion av Lucas Svenssons Fosterlandet , som kommer till Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm.

Förra året fick Birgitta Ulfsson det prestigefyllda Finlandspriset samt Gösta Ekman-stipendiet.

Tove Jansson - den avslöjande tröstaren har turnerat såväl i Finland som i Sverige och spelat på bland annat Göteborgs Stadsteater och på Reginateatern i Uppsala.

Biljetterna är släppta.

Stora scenen 6 och 7 februari