Unikt samarbete mellan miljöforskning och teater – nu presenteras resultatet på Dramaten

Hur ska människor verkligen kunna förstå vad som händer med vår planet? Kan kultur och vetenskap bättre samarbeta för att sprida kunskap och insikt? Den 7 december redovisas samarbetsprojektet Antropocen – människans scen på Dramaten.

Vår planet har gått in i en ny fas –  Antropocen.  Det är en ny tidsålder som kännetecknas av hur människan påverkar jordens fundamentala system (klimat, vatten, ekosystem) för att säkerställa utveckling och ekonomisk tillväxt.  Hur kan vi förstå och reflektera kring hur detta påverkar oss som människor, våra samhällen och vår planet?

Nio forskare, tre regissörer och två dramatiker möttes för att ta sig an utmaningen. Nu redovisas resultatet på Dramaten. Det blir på samma gång en breddning och fördjupning av klimatdebatten och en möjlighet att få tillgång till nya tankar och idéer.

- Antropocen - människans scen är ett projekt som man går in i väl medveten om att det innebär att man lämnar ifrån sig kontrollen. För min del har det betytt långa samtal och en kort inblick i en värld långt ifrån min egen. Samtidigt är temat för samtalet vår gemensamma värld och dess framtid. Teater kan i sina bästa ögonblick vara klass-, norm- och gränsöverskridande. Jag önskar att klimatarbetet kunde vara så, säger regissören Natalie Ringler.

Deltagare
Dramatiker: Gertrud Larsson, Özz Nûjen
Regissörer: Karl Dunér, Rebecca Forsberg, Natalie Ringler
Forskare: Emily Boyd (geografi), Henrik Carlsen (klimat och säkerhet), Miriam Huitric (naturresurshushållning), Fredrik Moberg (systemekologi), Kevin Noone (kemisk meteorologi), Maria Osbeck (miljö och utveckling), Helena Pedersen (pedagogik), Anna Roosvall (media och kommunikation) och Nina Weitz (statskunskap)

Mer information om deltagarna och bakgrunden till projektet: www.dramaten.se/manniskans_scen

Projektet är ett samarbete mellan Dramaten och SEI (Stockholm Environment Institute), Riksteatern och Stockholms universitet med stöd från Svenska PostkodLotteriet.

7 december, kl 20.00, Lilla scenen

Emma Englund
Pressansvarig (vik)
emma.englund@dramaten.se

Snabbfakta

Citat

Teater kan i sina bästa ögonblick vara klass-, norm- och gränsöverskridande. Jag önskar att klimatarbetet kunde vara så.
Regissör Natalie Ringler