Christer Bergquist ny vd och koncernchef i Drax

Christer Bergquist ny vd och koncernchef i Drax Christer Bergquist blir ny vd och koncernchef i Drax AB. Genom sitt stora nätverk i den svenska och internationella finansbranschen och sin managementerfarenhet, är han väl skickad att leda och utveckla företaget inför dess europeiska expansion. Han rekryteras för att leda det nya O-listenoterade Drax AB, som bildas genom Drax Holdings övertagande av Columna. Genom övertagandet av Columna lägger Drax grunden för en expansion i Europa, där företaget har som mål att bli en av de tongivande aktörerna inom den Internetrelaterade ekonomin. Denna utveckling ska Christer Bergquist leda. - Detta är en spännande utmaning, säger Christer Bergquist. Draxgruppen har mycket goda förutsättningar att bli en stor spelare inom den nya ekonomin. - Christer har en välutvecklad förmåga att analysera och se möjligheter i nya företag, säger Philip Edner, styrelseordförande i Drax Holding. Hans erfarenheter av att bygga upp och leda företag kommer att tillföra vår koncern viktig kompetens. Christer Bergquist kommer närmast från management- och IT konsult- företaget Andersen Consulting, där han var partner. Han är något av en doldis inom svenskt näringsliv, men blev 1992 uppmärksammad när han blev ett offer i det politiska spelet kring Bankstödsnämnden, i folkmun kallad för "Bankakuten". Bergquist har under sin karriär verkat som auktoriserad revisor på Öhrlings, Coopers & Lybrand, vice VD för Gota Bank, vice VD i Sparbanken Sverige och vice VD i Stadshypotek. - Drax har nu kommit till den punkt i sin utveckling där det krävs förstärkt management och ett brett finansiellt kontaktnät för att lyckas internationellt och där är vi glada att vi kunnat attrahera Christer Bergquist, säger nuvarande VD Olle Hofvander som kommer att kvarstå i bolaget i en ledande befattning. Christer Bergquist är tillgänglig i dag under eftermiddagen på Drax Holding AB, Sveavägen 31, 6 trappor, klockan 15.00 - 16.30. För ytterligare information kontakta: Olle Hofvander, VD Drax Holding AB, 08 - 454 83 00 Philip Edner, styrelseordförande Drax Holding AB, 08 - 454 97 00 www.draxholding.com Om Drax Holding- koncernen Drax Holding AB (publ) är ett andra generationens Internetbolag som genom förvärv och förädling av Internetrelaterade framtidsföretag agerar som företagsbyggare inom den nya nätverksekonomin. Drax Holding är noterat på SBIs aktielista. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/31/20000331BIT00500/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/31/20000331BIT00500/bit0002.pdf