Drax köper norska e-handelsföretaget WebOn

Millenniets första företagsköp: Drax köper norska e-handelsföretaget WebOn En minut in på 2000-talet förvärvade Drax Holding AB det norska mjukvaruföretaget WebOn AS, en av de skandinaviska marknadsledarna inom utveckling av e-handelslösningar. Betalningen sker genom en riktad emission om sammanlagt 6,25 miljoner aktier i Drax Holding. Det SBI-noterade Drax Holding AB har förvärvat samtliga aktier i det norska företaget WebOn AS. Betalningen sker genom en riktad emission till bolagets aktieägare som erhåller 6,25 miljoner aktier i Drax Holding AB. Genom affären stärker Drax Holding ytterligare sin kompetens inom utveckling och implementering av handelssystem på Internet, säger Philip Edner, styrelseordförande i Drax Holding. WebOn har konkurrenskraftiga lösningar inom ett segment där efterfrågan ständigt ökar. Synergier skapas ömsesidigt. Dels genom att Drax Holdings övriga dotterbolag tillförs know-how inom handelssystem och utveckling av betalningslösningar för näthandel. Dels genom att WebOn via Drax får hjälp att nå ut på världsmarknaden. Drax Holdings organisationsmodell ger WebOn det bästa av två världar. Vi behåller den flexibilitet och snabbhet som är nödvändig for att konkurrera i Internet-branschen, samtidig får vi de fördelar som ett stort bolag ger, säger Jon Anders Aas-Haug, VD för WebOn AS. Vi har i fyra år utvecklat en komplett portfölj med e-handels produkter, och det gläder oss att nu kunna realisera våra vidare internationella planer under Drax paraply. WebOn AS beräknas omsätta 6,7 Msek under 1999, och förväntas få en stark tillväxt under år 2000. Förvärvet påverkar inte Drax resultat för räkenskapsåret 1999. På rullande 12 månaders basis beräknas Drax Holding AB omsätta nära 200 Msek. WebOn har idag omkring 15 anställda vilket ökar antalet verksamma inom koncernen till 175 personer. WebOn AS är ett av de marknadsledande företagen i Skandinavien med fokus på utveckling och implementering av handelssystem på Internet. Företaget etablerades 1995 och utvecklar integrerade handelslösningar som ska förenkla och säkra e-handeln i allt från små online-butiker till avancerade buisness-to-buisness-system. Bolaget samarbetar med flera ledande företag inom branschen för att främja betalningslösningar på nätet. Bland kunderna märks Xerox, OKI, Compaq, Akers Mic, Ellos, Elko, Hi-Fi klubben, Sportsnet och Lundhags. Mer information på www.webon.net För mer information kontakta: Philip Edner, styrelseordförande, Drax Holding AB, 070 - 796 76 66 Olle Hofvander, VD Drax Holding AB, 08 - 454 83 00 Jon Anders Aas-Haug, VD WebOn, +47 33 35 33 00 www.draxholding.com Om Drax Holding- koncernen Drax Holding AB (publ) är ett andra generationens Internetbolag inriktat på förvärv och förädling av framtidsföretag inom data- medie- och telekommunikationsområdet med fokus på Internet. I koncernen ingår för närvarande, inklusive detta förvärv, fjorton dotterbolag och ett intressebolag. Koncernens omsättning för de kommande 12 månaderna bedöms till nära 200 Mkr och vinstmarginalen till mellan fem och tio procent. Cirka 175 personer är då verksamma i Drax-koncernen. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/03/20000103BIT00080/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/03/20000103BIT00080/bit0002.pdf