Drillcon AB (publ) Delårsrapport januari-mars 2016

• Nettoomsättningen uppgick till 67 536 tkr (71 412)
  • Rörelseresultat EBITDA var 11 303 tkr (8 584)
  • Resultat efter skatt 4 684 tkr (1 125)
  • Resultatet per aktie 0,11 kr (0,03)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 6 162 tkr (-2 220)

VD Mikael Berglund kommenterar:

En bra start på året med kraftigt förbättrat rörelseresultat och goda utsikter för resten av året med bl.a. stigande metallpriser.”

Nyckeltal koncernen
jan-mar jan-mar Helår
2016 2015 2015
Nettoomsättning (tkr) 67 536 71 412 278 975
Rörelseresultat EBITDA (tkr) 11 303 8 584 24 969
Rörelsemarginal EBITDA 16,7 % 12,0 % 9,0 %
Resultat efter skatt (tkr) 4 684 1 125 -5 230
Likvida medel (tkr) 44 380 49 801 38 595
Soliditet 58 % 59 % 59 %

En bra start på året

Rörelseresultatet för perioden förbättrades jämfört med samma period föregående år, trots lägre omsättning, tack vare bra produktion i Portugal och Sverige samt att den tidigare förlusttyngda verksamheten i Finland inte längre finns med koncernen. Det finns goda förutsättningar för resten av året med ökande metallpriser och en god orderbok med ett antal viktiga långtidskontrakt både för kärnborrning och raiseborrning.

Stigande metallpriser

Under första kvartalet steg metallpriserna rejält, koppar + 10%, zink 20%, guld 15% och järnmalm ca 30%. Priserna har fortsatt att stiga efter periodens utgång. Det är fortfarande en bit kvar innan priserna är tillbaks på nivån de var i början på 2015 men det är dock en bra indikator på att vi troligen har sett botten på metallpriserna.

Det är dock fortsatt pressade priser på marknaden och hög konkurrens varför bolagets fokus kommer att ligga på produktivitet och kostnadseffektivitet. Drillcon kommer också att fortsätta arbetet med att utveckla och förbättra sitt arbetsmiljöarbete för att ytterligare förstärka sin konkurrenskraft.

Detta blir mitt sista vd-ord efter drygt 14 år som VD för Drillcon, men jag ser fram emot att få fortsätta följa bolaget som styrelseledamot och aktieägare. Jag önskar min efterträdare Patrik Rylander, som tillträder vid årsstämman den 18 maj, lycka till!

Drillcon AB (publ), med dotterbolagen Drillcon Core AB, Drillcon Iberia SA och Drillcon Norway AS, utför kärn- och raiseborrning inom gruv- och anläggningsindustrin, med Norden och den Iberiska halvön som huvudmarknader. Koncernens nettoomsättning uppgick till ca 279 Mkr under 2015.

Drillcon AB (publ) är listat på First North vilket är en alternativ marknadsplats som drivs av NASDAQ OMX Stockholm AB. Bolag vars aktier handlas på First North är inte skyldiga att följa samma regler som börsnoterade bolag, utan ett mindre omfattande regelverk anpassat till företrädesvis mindre bolag och tillväxtbolag.

Remium Nordic AB är bolagets Certified Adviser.