Mot ljusare tider med nya Drostdy-Hof Rosé

Report this content

Efter årets mörkaste period går vi snart mot ljusare tider, och det firar Drostdy-Hof genom att släppa ett nytt rosévin i januari 2015. Det nya året markerar även det populära vinhusets 20-årsjubileum i Sverige.

Nya Drostdy-Hof Rosé finns på box (3 liter) som beställningsvara från Systembolaget från 1 januari 2015. Det är ett fruktigt och fräscht vin med smak av röda bär, som passar utmärkt till kycklingrätter, pasta, grillad fisk och matiga sallader.

Drostdy-Hof Rosé släpps med matchande recept som tagits fram av stjärnkocken Christian Hellberg, de senaste i samarbetet med varumärket för att inspirera hemmakockar med nya och oväntade vin och matkombinationer.

-        Rosévin är förstås en strålande sällskapsdryck, men även ett underskattat dryckesval tillsammans med mat, vare sig det är januari eller juni. Att välja vin till maten handlar trots allt om att matcha smaker – oavsett årstid, säger Catarina Elvroth från Bibendum, Drostdy-Hofs importör i Sverige.

Christian Hellbergs rosérecept, bland dem en tonfiskrätt som passar utmärkt som en förrätt eller plockmat, finns på boxen och fler recept kommer att släppas på Drostdy-Hofs Facebook-sida i vinter. De läggs till de cirka 20 recept som har utformats av krögaren i nära samråd med vinexperten Mats Abrahamsson från Bibendum, för att passa alla Drostdy-Hofs viner.

Det sydafrikanska vinhuset Drostdy-Hof lanserades i Sverige 1995 och är idag ett av Sveriges bäst säljande vinvarumärken, känt för sina pålitliga och prisvärda viner som gör sig bra med god vardagsmat. Christian Hellberg är krögare på Griffins’ Steakhouse Extraordinaire.

Drostdy-Hof Rosé har artikelnummer 75443, kostar 159 kr och är därmed ett av Sveriges mest prisvärda rosévin på box. Recepten kommer att släppas successivt på www.facebook.com/DHSverige.

För mer information, recept och högupplösta bilder, vänligen kontakta: Sara Emanuelsson, Prat PR, sara.emanuelsson@prat.se, 073 435 27 07

Om Drostdy-Hof

Drostdy-Hof har sedan lanseringen 1995 blivit ett av Sveriges bäst säljande vinvarumärken. Succén kan härledas till vineriets förmåga att år efter år leverera viner av hög och jämn kvalitet. Med Drostdy Hof får man ett pålitligt vin som alltid överlevererar, eller som man säger själva på Drostdy-Hof: ”every year is a good year”. Cellar Master Michael Bucholz ansvarar för en av Sydafrikas mest komplexa och avancerade vinanläggningar. Deras fatlagringskällare är unik i Sydafrika. Här lagrar de flesta av de egendomar som ingår i Distell-gruppen sina viner. I källarna finns i dag ca 20 000 fat på vardera 300 liter. Man driver även en egen plantskola och har ett mycket avancerat vinlaboratorium. För mer information besök www.facebook.com/DHSverige.

Taggar: