Delårsrapport januari-mars 2014

Förbättrat rörelseresultat och orderingång

Nettoomsättningen under första kvartalet uppgick till 119 Mkr (103) och rörelseresultatet uppgick till 2 Mkr (-5). Orderingången under första kvartalet uppgick till 124 Mkr (108) och orderstocken uppgick till 79 Mkr (93).

2014 2013
Koncernen JAN-MAR JAN-MAR
Orderingång, Mkr 123,6 107,5
Orderstock, Mkr 78,9 92,6
Nettoomsättning, Mkr 119,3 102,9
Rörelseresultat, Mkr 2,1 -4,6
Resultat efter skatt, Mkr 1,3 -4,4
Resultat per aktie, kronor 0,18 -0,60
Soliditet, % 46 47

Resultatförbättringen i koncernen består i huvudsak av volymökning inom affärsområde Industrihandel och kostnadssänkning inom affärsområde Teknik/produktion.

Affärsområdet Industrihandels orderingång för maskiner är ryckig, där vissa perioder är goda medan andra är svaga. Serviceverksamheten fortsätter att utvecklas väl, både inom förebyggande underhåll och akut service. Orderingången för verktyg och förnödenheter har ökat.

I Finland har Duroc Machine Tool Oy bildats, kontor öppnats samt 6 anställda inom sälj och service har tillträtt.

Duroc Rails verksamhet har visat ett gott resultat trots den relativt varma vintern och ökat rörelseresultatet.

Duroc Special Steels volymer ökade mot tidigare kvartal samtidigt som kostnaderna sjunker. Rörelseresultatet i kvartalet blev -0,5 Mkr (-2,9), en god förbättring.

Duroc Engineering har haft ett svagare kvartal då en större OEM-kund tillfälligt minskat sina volymer.

Micors goda utveckling forsätter, där både marginalen ökar och kostnaderna minskar. Efterfrågan av Micors produkter har varit något ökande trots stor nedgång i order från Ryssland under kvartalet.

Erik Albinsson

Erik Albinsson, vd och koncernchef, tel 070-492 78 33.

Delårsrapport januari – juni 2014         11 juli 2014

Denna information är sådan som Duroc AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och /eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 25 april 2014 kl 07.15

Duroc-koncernen förvaltar och utvecklar industri- och handelsföretag. Med djup kunskap om teknik och marknad siktar koncernens företag på en ledande position i sina respektive branscher. Som ägare bidrar Duroc aktivt till utvecklingen. Koncernen omsätter ca 500 Mkr och har ca 190 medarbetare. Duroc är noterat på NASDAQ OMX Stockholm.