Fulladdat med elbilsnyheter på årets eCarExpo

Report this content

Premiär för nya supermiljöbilar, bil- och elbranschen visar upp sina framtidsprodukter, besökare får möjlighet att provköra elbilar, effektiva lösningar och innovationer för elbilsladdning lanseras, och politiker ställs till svars för skatte- och bilpolitik. Nordens enda elbilsmässa, eCarExpo, blir fulladdad med elbilsnyheter när den nu arrangeras för andra året den 10-12 november i Göteborg och 17-19 november Stockholm.

Under premiäråret 2016 för den nya lustfyllda elbilsmässan eCarExpo kom 9 200 besökare. Många var early adopters och redan frälsta elbilsanvändare, men i år räknar arrangörerna med att eCarExpo ska locka en större och bredare publik som är nyfikna på framtidens mobilitet.

– Närmare 40 000 laddbara bilar har redan sålts i Sverige och tillväxten för supermiljöbilar ligger på 40 procent. Intresset för att byta till elbil eller laddhybrid ökar stadigt så det kommer säkert att speglas i antalet besökare”, säger mässgeneralen Gunnar Dackevall.

eCarExpo är den enda elbilsmässan i Skandinavien där hela bilbranschen och den snabbt växande industrin kring laddprodukter och elbilstjänster visar upp sig. På två platser i Sverige, Göteborg och Stockholm, kan konsumenter få både en marknadsöverblick och kunskap om livet med elbil.

Förra året valde Hyundai eCarExpo som premiärarena för nya Ionic, och i år kommer Nissan att premiärvisa sin helt nya Leaf, storsäljaren bland elbilar i världen. Den kommer i en helt ny skepnad med avsevärt förbättrade prestanda. Fler premiärer är att vänta, liksom några verkliga överraskningar för den svenska publiken.

Nyfikenheten hos konsumenterna är stor. Hur löser jag laddningen av min elbil? Hur snabbt byggs samhällets laddstruktur ut? På eCarExpo står teknikleverantörerna på rad för att visa villaägare, bostadsrättsinnehavare, företag och institutioner hur man bäst löser laddningen. Tekniken går snabbt framåt och priserna faller – på eCarExpo kan man uppdatera sig på det allra senaste.

Men här ställs även politikerna mot väggen. Anpassas infrastruktur, skatter och tjänstebilsregler tillräckligt snabbt för att möta efterfrågan på fossilfria bilar. Tjänstebilsföretaget Ynnor är också på plats för att redogöra för hur de nya skattereglerna slår för privatpersoner och företag.

– Många konsumenter har heller aldrig provat en elbil, men på årets eCarExpo kommer en rad bilföretag att erbjuda möjligheter att ta en provtur för att få känna på vad framtidens bilar kan erbjuda i form av komfort och prestanda, och samtidigt bekanta sig med laddtekniken, förklarar Gunnar Dackevall, initiativtagare och mässchef för eCarExpo.

Elbilsmässan eCarExpo arrangeras i Eriksbergshallen, Göteborg 10-12 november, och i Nacka Strand, Stockholm, 17-19 november.

– Elbilsmarknaden kommer att explodera, 2020 beräknas vi ha 200 000 laddbara bilar i Sverige, enligt Power Circle. Vi vill visa att elbilen också är lustfylld, att den ger oss en både roligare och bättre framtid, förklarar Gunnar Dackevall.

För mer information, kontakta:

Presschef Lars-Ola Nordqvist

070-689 11 20, lars@comvision.se

Fakta om eCarExpo:

eCarExpo är Nordens enda mässa om laddbara bilar och laddning för elbilar. Den arrangeras i Eriksbergshallen i Göteborg 10-12 november och i Nacka Strand, Stockholm, 17-19 november 2017. Det är en framtidsmässa med elbilar, elcyklar, produkter och tjänster för elbilsladdning. Mässan vill visa att elbilen är en lika lustfylld upplevelse för bilägare och bilentusiaster, som att den förbättrar miljön och våra beteenden för en hållbar värld. Arrangör är PT Umbrella som också arrangerar Gran Turismo Expo och Samlarbilsmässan, i samarbete med BilSweden och PowerCircle.

Taggar: