E.ON investerar en halv miljard kronor i svensk vindkraft

E.ON planerar att investera 500 miljoner kronor i svenska vindkraft under det kommande året. Totalt bygger E.ON 16 nya vindkraftverk på tre olika platser i Sverige.

- Förnybar energi är en viktig del av den svenska energimixen, och vindkraft ingår i allra högsta grad i våra investeringsplaner, säger Jonas Abrahamsson, koncernchef för E.ON Nordic.

De planerade vindkraftparkerna ska byggas i Nybro i Småland, i Lilla Edet norrr om Göteborg, och i Öringe i Laholms kommun. Sammanlagt kommer vindkraftverken att producera energi motsvarande hushållsel till 16 000 villor, och reducera utsläppen av koldioxid med omkring 60 000 ton varje år.

För två veckor sedan röstade Riksdagen ja till regeringens förslag om att ta bort avvecklingslagen för kärnkraft och att på vissa villkor tillåta ersättning av befintliga reaktorer när de tjänat ut.

- Jag följde den inledande debatten där flera riksdagsledamöter uttryckte farhågor om att den nya kärnkraftslagen skulle tränga undan investeringar i förnybar energi. Något som jag bestämt dementerar när det gäller E.ONs strategi för Sverige, säger Jonas Abrahamsson.

- I Sverige har vi en unik energimix som i grunden är nästan helt koldioxidfri. Kärnkraften behövs för att kunna erbjuda en stabil elproduktion till konkurrenskraftiga priser, vilket är viktigt inte minst för att skapa rätt förutsättningar för svensk industri, säger han och tillägger.

- Men vi behöver även förnybar energi och E.ONs klimatinsatser bygger på mångfald, såväl när det gäller energikällor som energilösningar. Under 2009 minskade vi koldioxidutsläppen från våra anläggningar med 1,2 miljoner ton. Det motsvarar koldioxidutsläppen från 458 000 bensindrivna bilar.

I det sammanhanghet betonar Jonas Abrahamsson vikten av fortsatta satsningar på biogasproduktion.

- När det gäller vägtrafiken är andelen fossila bränslen fortfarande väldigt hög. Här ser jag biogas som det bästa fordonsbränslet för att få till ett trendbrott och därmed uppnå högt ställda politiska mål och ambitioner, avslutar Jonas Abrahamsson.

Ytterligare information lämnas av Mattias Hennius, informationschef E.ON Vind, 0705-19 18 92

E.ON Nordic (publ)
Mattias Hennius

Om oss

E.ON är ett av världen största energiföretag med etableringar i Europa, USA och Ryssland. E.ON Nordic ansvarar för E.ONs nordiska energimarknad och har som målsättning att erbjuda energilösningar som avsevärt förbättrar energisystemet och utvecklar konkurrensen lokalt, regionalt och globalt under parollen cleaner & better energy. E.ON Nordic har cirka en miljon kunder och 5500 medarbetare. Omsättningen 2010 uppgick till cirka 43 MSEK.