Miljön vinnare när E.ON bygger vindkraftverk i Öringe

E.ON bygger tre vindkraftverk i Öringen i Laholms kommun. Arbetet påbörjas under hösten och planeras vara färdigt till sommaren 2011.

- Tack vare verken i Öringe tar vi ett stort steg mot vårt mål om mer förnybar elproduktion i Sverige, säger E.ON Vinds Marcus Landelin.

Vindkraftverken i Öringe ska tillsammans producera energi motsvarande hushållsel till omkring 1 650 villor. Vindkraftverken i Öringe blir minst 130 meter höga.

- Läget i Öringe är optimalt ur ett vindperspektiv, säger Marcus Landelin och tillägger att detta bara är ett av fler intressanta projekt som kommer att påbörjas i år.

Marcus Landelin, Chef för affärs- och projektutveckling, 0703 – 25 57 78
Mattias Hennius, Information, E.ON Vind, 0705 – 19 18 92

Om oss

E.ON är ett av världen största energiföretag med etableringar i Europa, USA och Ryssland. E.ON Nordic ansvarar för E.ONs nordiska energimarknad och har som målsättning att erbjuda energilösningar som avsevärt förbättrar energisystemet och utvecklar konkurrensen lokalt, regionalt och globalt under parollen cleaner & better energy. E.ON Nordic har cirka en miljon kunder och 5500 medarbetare. Omsättningen 2010 uppgick till cirka 43 MSEK.