ECEX avser introducera rabattmekanism

East Capital Explorer AB (publ) (”ECEX”) meddelar idag sin avsikt att inleda ett aktieåterköpsprogram under förutsättning att den föreslagna gemensamma uppsägningen av bolagets investeringsavtal med East Capital godkänns vid en extra bolagsstämma den 9 maj 2016. Vid en lansering, kommer återköp att genomföras så länge som bolagets aktier handlas med en rabatt över 20 procent mot senast publicerade substansvärde.

Utöver detta meddelar styrelsen sin avsikt att framöver sammankalla en extra bolags-stämma för att makulera återköpta aktier, om återköpsmandatet på 10 procent av utestående aktier har uppnåtts, och för att söka förnyat återköpsmandat.

Beslutet om återköp av aktier faller inom ramen för det bemyndigande som lämnats bolagets styrelse av årsstämman 2015. Detta bemyndigande gäller till och med årsstämman 2016. Om extrastämman den 9 maj godkänner styrelsens förslag om uppsägning av investeringsavtalet, avser bolaget att starta återköpsprogrammet kort efter extrastämman[i].

Vänligen finn ytterligare information i dagens pressmeddelanden om styrelsens förslag till extra bolagsstämman avseende gemensam uppsägning av investeringsavtalet. Bolagets största ägare East Capital stöder det ovan nämnda återköpsinitiativet likväl som förslaget till uppsägning av investeringsavtalet.

”Att införa ett brett och aktivt återköpsprogram med en tydlig koppling till substansrabatten är helt i linje med vår ambition att öka aktieägarvärdet som ett oberoende och självständigt investeringsbolag. Vi har för närvarande betydande likvida placeringar som inte ses som kärninnehav och som kan användas för återköp. Detta innebär dock inte att vi lägger nya investeringar helt på is, men alla nya investeringar kommer att utvärderas noga mot återköp”, säger Mia Jurke, VD på East Capital Explorer i en kommentar.

Under 2009-2015 har bolaget skiftat ut totalt 68 MEUR till sina aktieägare genom återköp, utdelningar och inlösenprogram. Vidare har redan meddelats att styrelsen föreslår en ordinarie utdelning om 0,80 SEK (0,09 EUR) per aktie, motsvarande totalt cirka 2,4 MEUR, för godkännande på bolagets årsstämma 2016.

Mia Jurke, CEO, East Capital Explorer, +46 8 505 885 32

Lena Krauss, CFO och Head of Investor Relations, East Capital Explorer, +46 73 988 44 66

Om East Capital Explorer

East Capital Explorer AB (publ) är ett svenskt investmentbolag som erbjuder unika investerings­möjligheter i Östeuropa till en bredare målgrupp. Bolaget gör direktinvesteringar i onoterade och noterade bolag men investeringar görs också via East Capitals private equity-, fastighets- och alternativa fonder. East Capital Explorers huvudsakliga investeringstema är inhemsk tillväxt och bolaget fokuserar på sektorer som visar stor tillväxtpotential som detaljhandel och konsumentvaror, finans samt fastigheter. East Capital Explorer är noterat på Nasdaq Stockholm, Mid Cap.

Notering: Nasdaq Stockholm, Mid Cap - Ticker: ECEX - ISIN: SE0002158568 –

Reuters: ECEX.ST - Bloomberg: ECEX SS Equity

Informationen offentliggörs enligt lagen om värdepappersmarknaden, lagen om handel med finansiella instrument eller krav ställda i noteringsavtal. Information lämnades för offentliggörande den 7 april 2016 kl. 08:00 CET.

[i] Bolaget avser återköpa aktier under s.k. ”Safe harbour”-regler, vilket innebär att bolaget inte förhindras att göra återköp under stängda perioder.