Valberedning inför East Capital Explorers årsstämma 2017

Enligt beslut på årsstämman i juni 2016 ska East Capital Explorer ha en valberedning bestående av minst tre och högst fyra ledamöter, varav högst tre ledamöter skall utses av de tre största aktieägarna (eller ägargrupperna) i bolaget som önskar utse en representant. Den fjärde ledamoten är bolagets styrelseordförande.

Valberedningens ledamöter har utsetts baserat på ägarförhållandena per den 31 augusti 2016 med Lars O Grönstedt som sammankallande. Valberedningen består av Magnus Lekander som representant för East Capital, David Bliss som representant för Lazard Asset Management och Mathias Svensson som representant för Keel Capital. I valberedningen ingår vidare Lars O Grönstedt i egenskap av styrelseordförande i East Capital Explorer.

Valberedningens uppgift är att förbereda och presentera förslag avseende val av styrelse, stämmoordförande, styrelseordförande och revisor. Valberedningen har också att föreslå arvoden till styrelse, styrelseutskott och revisor samt att lämna förslag till process för att utse valberedning inför årsstämman 2018.

East Capital Explorers årsstämma hålls torsdagen den 27 april 2017 i Stockholm. Aktieägare som önskar få ärende behandlat på stämman skall lämna sådant förslag till styrelsens ordförande i god tid före offentliggörandet av kallelsen till stämman som beräknas ske i mars 2017.

Aktieägare som önskar komma i kontakt med valberedningen eller styrelsen är välkomna att skicka e-post till info@eastcapitalexplorer.com, eller brev till East Capital Explorer, att. Valberedningen, Box 7214, 103 88 Stockholm.

Kontaktinformation:
Lars O Grönstedt, Ordförande i East Capital Explorer: 070 - 590 55 19

Om East Capital Explorer
East Capital Explorer AB (publ) är ett svenskt investmentbolag som erbjuder unika investeringsmöjligheter i Östeuropa, där Baltikum utgör bolagets största investeringsregion. Bolagets investeringsinriktning är primärt mot onoterade bolag inom private equity- och fastighetssegmenten. East Capital Explorers huvudsakliga investeringstema är inhemsk tillväxt och bolaget fokuserar på sektorer som visar stor tillväxtpotential såsom detaljhandel och konsumentvaror, finans samt fastigheter. East Capital Explorer är noterat på Nasdaq Stockholm, Mid Cap.

Notering: Nasdaq Stockholm, Mid Cap - Ticker: ECEX - ISIN: SE0002158568 - Reuters: ECEX.ST - Bloomberg: ECEX SS Equity

Denna information offentliggörs enligt lagen om värdepappersmarknaden, lagen om handel med finansiella instrument eller krav ställda i noteringsavtal. Information lämnades för offentliggörande den 7 oktober 2016 klockan 11:00 CET.