3Burės certifieras enligt LEED Platinum

Eastnine är glada att meddela att de två ursprungliga tornen i det moderna kontorskomplexet 3Burės i Vilnius centrala affärsdistrikt har erhållit LEED Platinum certifiering. Detta är en bedrift i linje med Eastnines målsättning att certifiera samtliga fastigheter i portföljen, och dess fokus på hållbar kontorsutveckling.

”Vi är mycket stolta över de insatser som gjorts av vårt team i Vilnius för att uppnå denna certifiering. Denna prestation är en av många kommande, och visar på vårt engagemang till en hållbar fastighetsutveckling” säger Kestutis Sasnauskas, VD.

LEED-klassificeringssystemet (Leadership in Energy and Environmental Design) har utvecklats av U.S. Green Building Council för att fastställa de bästa hållbara byggnadsstrategierna och metoderna och är den mest använda tredjeparts-verifieringsprocessen för gröna byggnader. LEED Platinum är den högsta möjliga certifieringsnivån och tilldelas projekt som når 80 poäng eller mer på en skala om 110. 3Burės tilldelades 93 poäng med anmärkningsvärt höga resultat vad gäller material och resurser, energi och atmosfär såväl som vatteneffektivitet.

3Burės är en A-klass kontorsfastighet byggd 2008, som består av två skyskrapor med en total uthyrningsbar yta om 28 400 kvm. Det tredje och nyaste tornet i 3Burės som färdigställdes och godkändes i augusti, består av 13 270 kvm uthyrningsbar yta och erhöll LEED Platinum pre-certifiering i designfasen, och förväntas att bli LEED Platinum certifierad senare under året. Medräknat det tredje tornet i 3Burės så är 65 % av den totala uthyrningsbara ytan i Eastnines fastighetsportfölj certifierad enligt LEED Platinum.

Lena Krauss, CFO, 073 988 44 66

Kestutis Sasnauskas, VD, 08 505 97 700

Eastnine AB (publ) är ett svenskt investmentbolag med ett substansvärde på 232,3 miljoner euro. Bolaget övergår för närvarande mot att bli ett renodlat fastighetsbolag med målet att generera förutsägbara kassaflöden genom att vara en långsiktig förvaltare av hållbara och förstklassiga kontorslokaler i de baltiska huvudstäderna. Eastnine är noterat på Nasdaq Stockholm, Mid Cap, sektor Real Estate.

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 23 oktober 2018 kl. 11:15 CET.