Eastnine slutför förvärvet av kontorsfastigheten Vertas i Vilnius

Eastnine AB (tidigare East Capital Explorer) meddelar idag att bolaget har slutfört det tidigare aviserade förvärvet av Vertas. Köpeskillingen är 29 MEUR och finansieras med eget kapital. Fastigheten kommer senare att refinansieras. Förvärvspriset motsvarar en direktavkastning om cirka 6,5 procent.

Förvärvet omfattar den femton våningar höga kontorsfastigheten Vertas som byggdes 2007 med en uthyrningsbar yta om 9 400 kvadratmeter, strax intill Vilnius parlamentsbyggnad. Byggnaden är en av Vilnius främsta kontorsfastigheter och är idag fullt uthyrd till starka hyresgäster, däribland Citco, Delfi, ESFA och Handelsbanken. Vertas var 2014 den första byggnaden i Baltikum som fick BREEAM in-use miljöcertifiering.

Förvärvet stärker Eastnines position inom A-klassegmentet på kontorsmarknaden i Vilnius, där bolaget sedan 2014 äger kontorskomplexet 3 Burės. Inklusive det pågående utvecklingsprojektet av ett trejde torn i 3 Burės, som till 98 procent är föruthyrt till Swedbank och Visma, kommer Eastnines kombinerade uthyrningsbara ytan att överstiga 50 000 kvadratmeter.

För mer information kontakta Lena Krauss, CFO, 073 988 44 66

Eastnine AB (publ) är ett svenskt investmentbolag med ett substansvärde på 246 miljoner euro. Bolaget övergår för närvarande mot att bli ett renodlat fastighetsbolag med målet att generera förutsägbara kassaflöden genom att vara en långsiktig ägare av attraktiva kommersiella fastigheter på bästa lägen i de baltiska huvudstäderna. Eastnine är noterat på Nasdaq Stockholm, Mid Cap.