ECEX anpassar återköpsprogram till MAR

Såsom offentliggjordes den 7 april respektive den 10 juni 2016 har styrelsen i East Capital Explorer AB (publ) (”ECEX”) beslutat att initiera ett återköpsprogram av bolagets egna aktier så länge som aktien handlas med en rabatt över 20 procent mot senast publicerade substansvärde i SEK. Styrelsens beslut om återköp har fattats inom ramen för 2016 års årsstämmas bemyndigande till styrelsen. Syftet med återköpen är att sätta ned bolagets aktiekapital.

East Capital Explorer anpassar från och med den 4 juli 2016 återköpsprogrammet till Europaparlamentets och rådets förordning (596/2014/EU) om marknadsmissbruk (”MAR”), som träder ikraft den 3 juli 2016 och som bland annat innefattar villkor för återköpsprogram (s.k. ”safe harbour”-program). Under perioden från den 4 juli 2016 till och med den 26 augusti 2016 (den dag bolaget offentliggör sin delårsrapport) kommer East Capital Explorer att genomföra återköp i enlighet med MAR:s safe harbour-bestämmelser, vilket innebär att återköpen förvaltas av ett kreditinstitut som fattar diskretionära handelsbeslut inom ramen för följande villkor:

-          Förvärv ska ske på Nasdaq Stockholm i enlighet med de regler rörande köp av egna aktier som framgår av Nasdaq Stockholms Regelverk för emittenter samt i enlighet med MAR:s safe harbour-bestämmelser.

-          Förvärv får ske till ett pris inom det vid var tid registrerade kursintervallet, varmed avses intervallet mellan högsta köpkurs och lägsta säljkurs.

-          Maximalt 1 585 258 aktier får återköpas under perioden 4 juli till och med 26 augusti 2016, dock får bolaget inte vid någon tid inneha mer än 10 procent av bolagets aktier.

-          Återköp får göras för maximalt 70 MSEK under perioden.

-          Återköp får inte göras till ett högre pris än det som motsvarar 80 % av bolagets senast publicerade substansvärde per aktie.

-          Betalning för aktierna ska erläggas kontant.

Styrelsen ämnar föreslå årsstämman 2017 eller tidigare att aktiekapitalet i East Capital Explorer sätts ned genom indragning av de aktier som har återköpts under detta program. Verkställande av beslutet är avhängigt marknadsvillkor, gällande regler och bolagets kapitalposition vid varje tidpunkt.

Det totala antalet aktier och röster i East Capital Explorer uppgår till 28 161 563. Bolaget äger idag 1 204 686 egna aktier.

Mia Jurke, VD, East Capital Explorer, 08 505 885 32

Lena Krauss, CFO och Head of Investor Relations, East Capital Explorer, 073 988 44 66

Om East Capital Explorer

East Capital Explorer AB (publ) är ett svenskt investmentbolag som erbjuder unika investeringsmöjligheter i Östeuropa, där Baltikum utgör bolagets största investeringsregion. Bolagets investeringsinriktning är primärt mot onoterade bolag inom private equity- och fastighetssegmenten. East Capital Explorers huvudsakliga investeringstema är inhemsk tillväxt och bolaget fokuserar på sektorer som visar stor tillväxtpotential såsom detaljhandel och konsumentvaror, finans samt fastigheter. East Capital Explorer är noterat på Nasdaq Stockholm, Mid Cap.

Notering: Nasdaq Stockholm, Mid Cap - Ticker: ECEX - ISIN: SE0002158568 - Reuters: ECEX.ST - Bloomberg: ECEX SS Equity

Informationen offentliggörs enligt lagen om värdepappersmarknaden, lagen om handel med finansiella instrument eller krav ställda i noteringsavtal. Information lämnades för offentliggörande den 1 juli 2016 klockan 15:20 CET.