ECEX försäljning av Starman förväntas slutföras under tredje kvartalet

East Capital Explorer AB (publ) (”ECEX”) meddelar idag att försäljningen av Starman Group till Providence Equity, som offentliggjordes den 14 mars 2016, förväntas slutföras under det tredje kvartalet 2016. Ursprungligen förväntades transaktionen slutföras under det andra kvartalet.

Förseningen beror på pågående diskussioner med en av Starmans minoritetsägare angående dennes rätt till hembud. ECEX har fått två positiva utslag från Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut i frågan, men kan på grund av en pågående överklagan inte slutföra transaktionen vid denna tidpunkt.

Transaktionen kommer att ge en exitvinst för ECEX på minst 35 MEUR, motsvarande en genomsnittlig årlig bruttoavkastning (IRR) på cirka 30 procent, och kommer att bestå av en initial köpeskilling om cirka 81 MEUR med möjlighet till en tilläggsköpeskilling på upp till 5 MEUR som kommer att betalas år 2017. Det implicita totala företagsvärdet är därmed cirka 210 MEUR. Se East Capital Explorers pressmeddelande från den 14 mars 2016 för mer detaljerad information om transaktionen och dess villkor.

Mia Jurke, CEO, East Capital Explorer, +46 8 505 885 32

Lena Krauss, CFO och Head of Investor Relations, East Capital Explorer, +46 73 988 44 66

Om East Capital Explorer

East Capital Explorer AB (publ) är ett svenskt investmentbolag som erbjuder unika investeringsmöjligheter i Östeuropa, där Baltikum utgör bolagets största investeringsregion. Bolagets investeringsinriktning är primärt mot onoterade bolag inom private equity- och fastighetssegmenten. East Capital Explorers huvudsakliga investeringstema är inhemsk tillväxt och bolaget fokuserar på sektorer som visar stor tillväxtpotential såsom detaljhandel och konsumentvaror, finans samt fastigheter. East Capital Explorer är noterat på Nasdaq Stockholm, Mid Cap.

Notering: Nasdaq Stockholm, Mid Cap - Ticker: ECEX - ISIN: SE0002158568 –

Reuters: ECEX.ST - Bloomberg: ECEX SS Equity

Informationen offentliggörs enligt lagen om värdepappersmarknaden, lagen om handel med finansiella instrument eller krav ställda i noteringsavtal. Information lämnades för offentliggörande den 30 juni 2016 klockan 17:45 CET.