Förslag från valberedningen i East Capital Explorer

East Capital Explorers valberedning föreslår att årsstämman 2016 beslutar att styrelsen ska omfatta fyra ledamöter och föreslår omval av Lars O Grönstedt som styrelsens ordförande samt av Peter Elam Håkansson och Liselotte Hjorth som styrelseledamöter. Valbered­ningen föreslår vidare nyval av Nadya Wells som styrelseledamot.

Nadya Wells (född 1970) har över 20 års erfarenhet från tillväxt- och frontiermarknader som långsiktig investerare och bolagsstyrningsexpert. De senaste 13 åren har hon arbetat med Capital Group, fram till och med 2014, som portföljförvaltare och analytiker med fokus på EMEA marknader. Dessförinnan var hon investeringsförvaltare på INVESCO Asset Management, som investerar i closed end funds, fram till och med 1999. Hennes erfarenhet inkluderar noterade och onoterade investeringar, due diligence och arbete med kapitalmarknaders utveckling med regeringar, lokala börser och bolag inom regionen. Hon är oberoende ledamot i Sberbank Rysslands styrelse där hon sitter i revisions-, risk- och strategikommittéer (sedan 2014), och en oberoende styrelseledamot på Barings Emerging Europe plc (sedan 2015).

Valberedningen har för avsikt att fortsätta sitt arbete med att hitta en lämplig femte styrelseledamot, och begära extrastämma för att besluta om inval.

East Capital Explorers valberedning består av Magnus Lekander som representant för East Capital; David Bliss som representant för Lazard Asset Management; Mats Heiman som representant för en ägargruppering företrädd av Navos Capital; Kestutis Sasnauskas som ägarrepresentant för East Capital; och Lars O Grönstedt, styrelseordförande för East Capital Explorer.

Årsstämman äger rum den 9 juni 2016 på IVAs Konferenscenter i Stockholm. Det fullständiga förslaget återfinns på www.eastcapitalexplorer.com.

Magnus Lekander, Ordförande för Valberedningskommittén, 08 - 505 88 544

Om East Capital Explorer

East Capital Explorer AB (publ) är ett svenskt investmentbolag som erbjuder unika investeringsmöjligheter i Östeuropa, där Baltikum utgör bolagets största investeringsregion. Bolagets investeringsinriktning är primärt mot onoterade bolag inom private equity- och fastighetssegmenten. East Capital Explorers huvudsakliga investeringstema är inhemsk tillväxt och bolaget fokuserar på sektorer som visar stor tillväxtpotential såsom detaljhandel och konsumentvaror, finans samt fastigheter. East Capital Explorer är noterat på Nasdaq Stockholm, Mid Cap.

Notering: Nasdaq Stockholm, Mid Cap - Ticker: ECEX - ISIN: SE0002158568 –

Reuters: ECEX.ST - Bloomberg: ECEX SS Equity

Informationen offentliggörs enligt lagen om värdepappersmarknaden, lagen om handel med finansiella instrument eller krav ställda i noteringsavtal. Information lämnades för offentliggörande den 2 juni 2016 klockan 08:30 CET.