Storslaget jubileum när Elmässan firade 10 år!

När easyFairs Elmässa firade 10-års jubileum i Stockholm den 22 & 23 oktober blev det en riktig braksuccé! 6 783 intresserade elektriker, elinstallatörer, elkonsulter, fastighetsägare etc., fyllde gångarna i den helt utsålda mässhallen (vilket är nytt besökarrekord med närmare 10 %!) och det nätverkades och gjordes affärer i alla hörn.

Hög feststämning
Feststämningen på mässan var hög och redan i entrén möttes man av ballonger och sprakande elnyheter. VIP loungen som förgyllde 10-års jubileumet var mycket uppskattad och den stora branschfesten som avslutade första mässdagen var både välbesökt och trevlig. Det var högt i tak och mycket skratt när Shirley Clamp blandade sina många hits med roliga anekdoter från sin långa karriär som sångerska.

Intensivt program
Under de båda mässdagarna pågick ett intensivt program med tävlingar, seminarier, paneldebatter och prisutdelningar. Thomas Ravelli drog storpublik med sin föreläsning ”Att befinna sig i komfortzonen” och som vanligt var KNX och SEK Svensk Elstandard’s seminarier uppskattade och välbesökta. Även ÅF Lighting’s Ljusskola med Kai Piippo i spetsen var ett uppskattat inslag på mässan.
Tävlingen Bästa Elnyhet som traditionsenligt hålls på Elmässan, vanns av Vadsbo Transformatorer och mässans besökare röstade fram Cardi som vinnare av det nyinstiftade priset Årets nyhet inom belysning.

Så här tyckte besökarna om Elmässan 2014

”Jag är här för att scanna av marknaden och få material- och produktkunskap. Vi som konsulter måste veta vad som finns på marknaden för att kunna föreskriva det. Självklart skaffar jag lite nya kontakter också!”
Robert Nordh, el och telekonsult, Bjerking AB

”Jag är här för att spana in nyheter inom belysning och kika efter leverantörer till LED-trädgårdsbelysning. Jag samlar in underlag för upphandling och skapar kontakter för framtiden.”
Tobias Carlsson, elinstallatör, Bravida

”Jag är elektriker så jag är här för att spana in nyheter och hålla mig uppdaterad!”
Johan Dahlback, elmontör

”Jag är här för att spana in kabelsystem. Mässan är intressant och innehåller en stor variation.”
Mika Karlsson, tekniker, G4S

”Jag är här för att rekognosera marknaden och se vad som finns inom all typ av belysning, men framför allt inom LED.”
Lars- Olof Nilsson, energiutvecklare, Swedavia energi AB

”Jag är här för att se mig omkring inom främst LED-belysning och göra inköp till företaget. Jag är ute efter mast- och stolpbelysning för att få ner effekten och elförbrukningen. Mässan har ett bra utbud och hittills har jag fått bra svar på mina frågor.”
Leif Svensson, fastighetsingenjör, Svevia Fastighet AB

”Väldigt bra mässa! Jag är här för att spana in nyheter inom belysning. Och så är det ju socialt också!”
Christina Björklund, ljusplanerare, Sweco Systems

”Jag är här för att spana in nya produkter, framför allt LED-belysning ute och eventuellt till vissa arbetsstationer.”
Per Lappalainen, eltekniker, SSAB Oxelösund

”Bra mässa som det är spännande att gå runt på och få inspiration. Jag kollar främst på inredningslampor och kantlister.”
Magnus Setterberg, fastighetsservice, Scania

”Bättre mässa än den i Göteborg - mer greppbar. Är här för projektering, se hur produkterna ser ut i verkligheten och kanske få lite nya idéer.”
Blagojce Vasilevski, elkonsult, Ramböll Sverige AB

”Jag är här för att spana in nyheter inom elinstallation och lyssna på bra seminarier, bland annat Thomas Ravelli och inom belysning. Att träffa nya leverantörer finns alltid i bakhuvudet.”
Henrik Berglund, elkonsult, Grontmij

Nöjda utställare

”Årets elmässa har varit den bästa hittills! Mässan är en central samlingsplats och här träffas alla i branschen. Vi är här för att visa upp oss och berätta mer om vår teknik. Vi har även hållit i föreläsningar och åhörarna har varit mycket intresserade!”
Jan Hammarsköld, KNX Sweden

”Fantastisk mässa med bra tryck och mycket folk redan klockan nio dag ett! Besökarna håller hög kvalité och tar sig tid och är intresserade. Denna här gången promotar vi främst arbetskläder och vårt faktureringsprogram.”
Therese Wänfelt, försäljning el, Ahlsell

”Succé! Bästa elmässan! Här når vi ut till folk, framför allt montörer, på ett annat sätt än på andra mässor. Vi knyter mycket nya kontakter och besökarna som kommer är intresserade!”
Martin Ericson, säljare, Hager Elektro AB

”Intensiv mässa med mycket folk. Vi är jättenöjda! Vi är här för att visa upp produkter för nya och befintliga kunder och vi har fått några riktigt bra napp för nya projekt!”
Linus Langermo, säljare, Dataconnect

”Vårt mål med att ställa ut var att marknadsföra oss, synas samt underhålla och skapa nya kontakter. En välbesökt mässa och bra uppslutning i vår monter. Ökningen av besökare kände vi av!”
Anders Wilderoth, säljare, Fagerhult belysning Sverige

”Jättebra mässa! Det är fokus på kunderna och produkterna. Kunderna som kommer är intresserade och det är bra tryck. Syftet med att ställa ut är att komma närmare kunderna och nå ut med hela vårt sortiment.”
Martin Olsson, säljare, Hidealite

”Vi är här för att visa upp nya produkter och möta montörer och installatörer, som vi inte möter normalt (vi möter främst elkonsulter annars.) Vi är mycket nöjda med mässan och vi känner att vi når ut på ett bra sätt!”
Claes Nyberg, vice VD, Bergdahls AB

”Elmässan är en bra, fokuserad mässa dit intresserade kunder kommer och det leder till många bra diskussioner. Intensiv mässa! Här träffar vi rätt folk.”
Andreas Eliasson, säljare, Schneider Electric Sverige

”Vi är här för att visa upp att vi är en helhetsleverantör inom belysning med allt från armatur till kontorsbelysning. Mässbesökarna är mycket intresserade av våra produkter och vi knyter mycket nya kontakter!”
Jenni Lagsäter, marknadsförare, OSRAM

Elmässan 2015
Elmässan är tillbaka på Kistamässan igen den 14 – 15 oktober 2015. Redan nu är 85 % av hallplanen uppbokad vilket borgar för en riktigt bra mässa i Stockholm även nästa år!

Elmässan i Malmö 2016
Den 10 – 11 februari 2016 återvänder Elmässan till Malmö. Då i sällskap med mässorna Skydd & Säkerhet och Fastighetsmässan.
För frågor, bokning etc., kontakta Jörgen Stjernlöf, 031 – 89 41 02, jorgen.stjernlof@easyFairs.com
För mer fakta om easyFairs Elmässa, besök www.easyFairs.com. Vid frågor eller intervjuer kontakta projektchef Jennie Heidenfors: 031 – 89 95 42, jennie.heidenfors@easyFairs.com.