EasyFill AB (publ.) ansöker om patent för produkten TurnLoader.

EasyFill AB (Publ) 556653–2924 lämnade måndagen den 18/12 in internationell patentansökan (PCT) för produkten TurnLoader.

Patent Cooperation Treaty (PCT) är en internationell överenskommelse som förenklat innebär att genom att lämna in en enda ansökan på ett enda språk, får en internationell ingivningsdag vilket innebär att ansökan anses ingiven i samtliga PCT:s medlemsländer (över 150 stycken) den dagen.

PCT administreras av ett FN-organ, World Intellectual Property Organization (WIPO), med säte i Genève.

Att välja PCT-vägen är bra när företaget vill vinna tid innan slutligt beslut sker i vilka länder företaget vill söka patent i.

Produkten

TurnLoader är i första hand utvecklad för att installeras i olika typer av MultiDeck (kyldiskar). Sedan tidigare har EasyFill produkten RotoShelf MD 1250/2, en produkt som är tänkt installeras i samma typ av kyldiskar.

I TurnLoader har EasyFill en produkt som ger:

• Snabbare påfyllnadstid: minst 50% snabbare att fylla på TurnLoader än vanliga standardhyllor.
  • Minskat svinn: eftersom TurnLoader roteras och fylls på bakifrån är den produkt som placeras på hyllan först den produkt som säljs först. Tester med RotoShelf visar en minskning av svinn med ca 50% i en normalbutik. Observera att det finns butiker som har lägre svinn men då har man automatiskt mer arbetstid med att fronta varor och dra fram de äldsta produkterna i framkant på hyllan. TurnLoader passar en större mängd produkter (än motsvarande RotoShelf) och har sin stora fördel i en rak front.
  • Ökad försäljning: i försäljningsläget lutar hyllorna framåt, när en produkt tas från hyllan glider nästa produkt fram på det sättet är hyllan alltid säljande, marknadstester visar att en hylla som är frontad säljer 10-25% mer varor an vanliga standardhyllor, det stora spannet 10-25% beror helt på vilka varor det är och hur duktig handlaren är att manuellt fronta sina hyllor (att manuellt fronta varor kostar pengar i form av arbetskraft)

MultiDeck/RotoShelf/TurnLoader

I en MultiDeck kyl är sektionsbredden i 90% av fallen (i Europa) 1250mm bred men i varierade djup och höjder. Med produkten RotoShelf MD 1250/2 delas, som produktbeskrivningen anger, 1250mm i 2 lika stora delar. Det som då uppstår är att RotoShelf hyllan får en rund yta i alla fyra hörnen som minskar användningsområdet eftersom många produkter inte är runda eller är för stora för att passa in i hörnet. Vi har också upplevt att vissa kylmodeller inte är djupa nog för RotoShelf MD 1250/2 ett bekymmer som inte existerar med MultiDeck eftersom hela hyllsektionen vandrar ut innan den roterar.

EasyFill har under det senaste året upplevt ett stort stigande intresse för våra produkter i MultiDeck men försäljningen har huvudsakligen skett för läskedryck medan den stora marknaden är alla andra kylvaror.

Med produkten TurnLoader är problemet med fyra kapade hörn löst eftersom varje TurnLoader sektion blir 1250 mm bred som standard (andra bredder tillverkas på förfrågan) samtidigt som hyllytan blir väsentligt mycket större och de allra flesta produkter kan placeras på hyllan. MultiDeck kylen är således i måtten 1250, 2500, 3750 o.s.v. TurnLoader monteras in i sektion efter sektion utan att hyllyta förloras.

Vad är TurnLoader?

Nästa steg i evolutionen av unika innovationer för enkel påfyllning av varor i MultiDeck kylskåp i alla tänkbara storlekar, både med och utan dörrar.

När TurnLoader roteras glider hela sektionen ut ett antal centimeter innan den roteras och glider in igen för påfyllning.

När påfyllningen av varor är klar roteras TurnLoader enkelt tillbaka i försäljningsläget.

På ovanstående sätt erhålls FIFO = den produkt som placeras på hyllan först säljs först eftersom all påfyllning sker bakifrån.

Arbetsbesparande av samma anledning som i ovanstående.

Rak framsida (front) innebär att alla typer av produkter kan placeras på hyllan

Ökad försäljning eftersom hyllan lutar framåt så när kunden tar en produkt glider nästa produkt fram, hyllan ser välfylld ut även om det är få produkter kvar att sälja.

Enkel hylljustering i höjdled. Hyllan kan justeras på den nyutvecklade ramen helt steglös i valfri höjd.

Hyllorna på TurnLoader har flexibla avdelare som justeras utan verktyg och kan placeras var som helst på hyllan.

TurnLoader kan enkelt anpassas till i princip alla MultiDecks i olika storlekar som finns runt om i världen.

TurnLoader har hyllor av plåt som har en glidlack som gör så varorna glider. För produktionen innebär det att det inte finns några som helst problem att anpassa hyllorna för alla tänkbara mått både i bredd eller djup.

Den enda lilla nackdel som finns med TurnLoader är att hyllan har två snedställda hörn bak som minskar hyllytan med ett antal kvadratcentimeter men med en hylla som fylls på väsentligt mycket snabbare och säljer mer produkter är ledningen i EasyFill övertygade att den lilla minskningen av hyllytan inte kommer påverka försäljningen negativt i någon nämnvärd utsträckning.

Vilka produkter passar TurnLoader för?

Mjölk, mejeri, juice, yoghurt, multipacks, kött, skinka, ost, läskedryck med mera.

När lanseras den nya produkten?

Eftersom patenthandlingarna nu är inskickade så kommer utskick ske till alla våra kontakter i hela världen. Målsättningen är att de första TurnLoader-produkterna skall installeras i marknaden i slutet av januari eller i början av februari 2018.

Hur är TurnLoader testad

På utvecklingsavdelningen i Nizna Slovakien där produkten är utvecklad har man lagt på 80kg per hylla (5 hyllor med 80 kg per stycke = 400 KG) och roterat produkten x antal gånger. Testen visade att ingen nedböj finns på hyllorna och trots den höga vikten är den enkel att rotera från fullt påfyllnadsläge till försäljningsläge.

Glidlacken på hyllorna är testade dels för glid, dels för slitage. Testerna visar att glidlacken glider utan problem i åratal (åren simuleras i testen) och har väsentligt längre hållbarhet än plasthyllor. Lite enkelt kan man säga TurnLoader kommer överleva MultiDeck-kylen flera gånger om.

Länk till produktpresentation

På den bifogade länken finns en presentation om produkten där två kortare videoklipp också visas.

Övrigt

I bolaget finns nu mer affärer på gång än någonsin och vi har tidigare i ett nyhetsbrev informerat om några av dessa:

All produktion av plasthyllor och avdelare, frontstopp o.s.v. har skett i Sverige och i Norge. Alla verktyg är nu flyttade till Slovakien.

Innan verktygen skulle flyttas tillverkade vi ett säkerhetslager i början av november. Detta var tänkt att det skulle räcka februari ut. Trycket på inköp från våra kunder är stort så redan i början av december var säkerhetslagret som vi tillverkade slut så nu jobbar plasttillverkaren i Nizna på alla tänkbara sätt för att kunna börja tillverka första/andra veckan 2018.

Kommentar från VD Håkan Sjölander

EasyFills produktportfölj ökar ständigt och i och med att vi slog oss samman med Ebeco i Nizna Slovakien i april 2017 ökande våra möjligheter väsentligt till att utveckla nya produkter.

En hylla som på ett eller annat sätt roteras ut ur kylen är en produkt jag funderat på i flera år och med kluriga ingenjörer i Slovakien har vi nu fått fram en produkt (TurnLoader) som passar alla MultiDeck med och utan dörrar.

När jag rest runt i världen har jag ofta fått veta att man med vår RotoShelf 1250/2 tappar för mycket hyllyta samt att fyrkantiga förpackningar inte går att placera på hyllorna, med TurnLoader är dessa problem lösta.

EasyFill har under 2017 lagt grunden till fantastisk framgång men det visar sig ännu inte i våra försäljningssiffror men allt talar för att 2018 blir det stora genombrottsåret.

Jag är klart medveten om att det finns flera som tvivlar på mig vilket jag kan förstå men kom ihåg att vi lanserar produkter i hela världen och ”things take time” Min tro är orubblig EasyFills produkter har alla förutsättningar att bli standard i stora delar av världen.

Bräcke 2017-12-20

EasyFill är ett innovationsdrivet bolag med huvudfokus på utveckling av produkter som förenklar hanteringen av varor i butiker och restauranger samt utveckling och produktion av släpvagnar.
De produkter som utvecklas skall patenteras och lanseras med världen som marknad i huvudsak
tillsammans med samarbetspartners.

EasyFill har huvudkontor i Bräcke i Jämtland samt fabrik, utvekling och produktion i Nizna, Slovakien.

EasyFill är sedan maj 2007 listat på Aktietorget.