Halvårsrapport

Halvårsrapport andra kvartalet 2017

Med fortsatt fokus på försäljning och på att ta oss in på nya marknader så blev USA riktigt hett och kom på tapeten starkt efter mässan i Chicago den 20-23 maj. Responsen från marknaden och besökarna var extremt bra och det kändes verkligen som man kom därifrån stärkt över vårt uppdrag samt med fullt förtroende om att vi ligger helt rätt i tiden med produkten Lightfry.

I slutet av juni följde vi upp mässan i Chicago och vi närmade oss den första ordern. Förhandlingar tog fart och alla pusselbitar, punkter för diskussion såsom villkor, förutsättningar, priser, garantier mm genomfördes och vi kom hem med ett utkast på en avsiktsförklaring (Letter of Intent) som vi kände oss mycket nöjda med. I samband med att diskussioner intensifierades under kvartalet med USA så drogs också arbetet igång med UL/ETL certifiering, anpassning av Lightfryenheten enligt USA standard, som förberedelse inför tänkta leveranser till USA. Strax efter utgången av Q2 kom den första ordern från USA – läs vidare under internationellt, Eatgoods största order hittills.

Försäljning

Under kvartalet så uppgick nettoomsättningen till c:a 298 kkr. Försäljningen skedde delvis på export likväl som försäljning på inhemsk marknad. Det negativa resultatet under kvartalet om – 2 064 kkr är inom ramen för förväntningar då marknadsaktiviteter tar tid innan de ger genomslag i försäljning och resultat.  Verksamhetens resultat har påverkats genom ett intensifierat försäljningsarbete med förstärkt organisation och mässaktiviteter. Ovanstående ETL/ UL certifiering för USA marknaden får betraktas som en försäljningsomkostnad och har under andra kvartalet uppgått till c:a 500 kkr.

Att verka nationellt via återförsäljare och internationellt via distributörer är vår huvudstrategi för att kunna agera på flera marknader på ett mer kraftfullt sätt och för att få en utväxling och en mycket större genomslagskraft. Denna strategi har vi arbetat och byggt vidare på under kvartalet.

Marknadsföring - Digital marknadsföring, sociala medier och mässor

Prioritet nummer ett är att fortsatt skapa kännedom om Lightfry och trumma in budskapet genom aktiv närvaro i sociala medier, digital marknadsföring och mässor såväl nationellt som internationellt.

Under kvartal 2 så planerades höstens aktiviteter och mässkalendern fylldes på.

Mässorna är planerade för en intensiv höst med mycket hög marknadsnärvaro för att skapa brus och uppmärksamhet och bygga upp vårt nätverk. På vår hemsida kommer löpande information läggas ut i vårt kalendarium avseende deltagande på olika mässor och aktiviteter.

Följande viktiga mässor är inbokade för hösten och vi drar igång direkt i början av september enligt föjande schema:

• 3 september, minimässa med Menigo i Borås
  • 6-7 september, Fastfood & Café i Göteborg
  • 11 oktober, minimässa Menigo i Sundsvall
  • 19 oktober, minimässa Menigo i Malmö
  • 25 oktober, minimässa Menigo i Stockholm
  • 20-24 oktober, HOST i Milano

HOST i Milano är en av världens största mässor inom restaurangutrustning med besökare från ett 50 – 60 tal olika nationer. Många aktörer inom branschen har haft just denna mässa som språngbräda internationellt för framgång och det skall Eatgood också ha. Detta är den erkänt största mässan och enligt indikation från branschen så är det här man har haft bäst erfarenhet och fått de mest värdefulla kontakterna som resulterat i långa affärsrelationer med god försäljning. HOST mässan är intressant även ur ett svenskt försäljningsperspektiv då i princip alla stora aktörer dvs återförsäljare och grossister och större kunder/kedjekunder besöker denna mässan.

Strategi återförsäljare

Menigo och Martin Servera, avtal klara

Under kvartal 2 så blev det avtal klara med Menigo och Martin Servera. Nu går det att finna Lightfry i dessa giganters produktportföljer och vi kan åtnjuta dragkraft från deras säljkårer på marknanden. Syftet i förlängningen är att kunna nyttja deras position på marknaden med befintliga kundrelationer och göra gemensamma besök och kundmöten med väl valda objekt. Det är under kvartal 3 och 4 som vi kommer att kunna börja se effekt av dessa samarbeten genom ökad försäljning och omsättning.

Internationellt

Aktuella marknader med närvaro

Avtal med distributör i Norge undertecknat, avtal med distributör i USA under förhandling.

Holland, Turkiet, Förenade Arabemiraten, Danmark, Storbritannien, Israel är alla marknader där vi är aktiva med försäljning via våra distributörer. Norge, USA, Finland och Saudiarabien ser vi som att de kommer vara igång och aktiva strax efter sommaren i augusti/september.

De marknader som visar på störst potential just nu och där vi kommit längst med marknads-aktiviteter, tester och diskussioner med potentiella kunder är Holland, Israel, Dubai . Mest intressant ur volym och total potential är givetvis i förlängningen utvecklingen på USA marknaden.

Viktiga händelser efter andra kvartalets utgång

Efter utgången av kvartal 2 så kom den enskilt största ordern för Eatgood som bolag avseende Lightfry enheter. Den ordern är värd strax under 3 miljoner SEK och vi ser med stor tillförsikt fram emot leverans av denna ordern samt fortsatt utveckling på en otroligt intressant USA marknad.

Med nya avtal på plats med USA, Norge samt Sveriges två största återförsäljare så har vi positionerat oss väl för en händelserik och intressant höst och vinter under kvartal 3 och 4.