Här är semesterbilderna vi stör oss på i sociala medier

Är du en av dem som gärna postar bilder från utlandsresan i sociala medier? Då bör du tänka dig för innan du trycker på publicera-knappen nästa gång. 25 procent av svenskarna stör sig nämligen på andras semesterbilder i sociala medier. Mest irriterande är skärmdumpar av resmålets väderlek och omotiverade selfies. Även foton med böjda ben i solstolen framför poolen sticker i ögonen hos svenskarna. Det visar en ny undersökning från online-resebyrån eBeach.

Blev det inget like-rekord på din senaste semesterbild? I så fall kan det bero på att du publicerade något som dina följare retade sig på. I en ny statistiskt säkerställd undersökning som eBeach har genomfört svarar en fjärdedel av svenskarna att de irriterar sig på andras semesterbilder i sociala medier.

Vilken typ av foton är det då som svenskarna retar sig på? Jo det är selfies, och i synnerhet omotiverade sådana som inte har någon koppling till resmålet. Det irriterar sig majoriteten av svenskarna på. Par som själva tar en selfie när de kysser varandra är inte heller speciellt populärt, något som 16 procent uppger att de ogillar att se i sina sociala medier-flöden.

Skrytbilder är inte heller omtyckta. 18 procent svarar nämligen att en skärmdump av väderleksrapporten för resmålet irriterar. 17 procent är trötta på att se böjda ben i solstolen framför poolen, likaså fötter som sticker upp i sanden vilket 12 procent svarar. Foton med semesterfirare som poserar i badkläder stör sig fler kvinnor än män på, 13 respektive åtta procent.

– Det är många som vill skryta med sina bilder i sociala medier och en regnig dag hemma i Sverige kan det kännas extra tungt att se hur någon annan njuter av värmen på ett härligt resmål. Samtidigt tror jag att många bara är väldigt glada över att vara utomlands och vill dela med sig av sin resa. Personligen tycker jag att det är underhållande och inspirerande att få ta del av andras semestrar, även om jag också i smyg kan irritera mig på för många selfiebilder, säger Rebecca Pettersson, marknadsansvarig på eBeach.

Mest irriterande semesterbilderna i sociala medier – topp 5

1. Selfies utan någon koppling till resmålet
  2. Skärmdump av väderleksrapporten för resmålet
  3. Böjda ben i solstolen framför poolen
  4. Par som kysser varandra och tar bilden själva
  5. Fötter som sticker upp i sanden

Undersökningen är beställd av eBeach och genomförd av undersökningsföretaget Norm under januari 2016. Undersökningen har 1 000 respondenter och är statistiskt säkerställd på riksnivå.

Blir du irriterad på folk som lägger upp bilder från deras semester i sociala medier?

Totalt Kvinna Man
Ja, mycket 4% 2% 6%
Ja, till viss del 21% 19% 23%
Nej 69% 76% 63%
Vet ej 5% 4% 7%

Vilka sorts semesterbilder tycker du är mest irriterande i sociala medier? Det går bra att markera flera svarsalternativ.

Totalt Kvinna Man
Selfies utan någon koppling till resmålet 25% 23% 26%
Skärmdump av väderleksrapporten för resmålet 18% 17% 20%
Böjda ben i solstolen framför poolen 17% 16% 17%
Par som kysser varandra och tar bilden själva 16% 15% 18%
Fötter som sticker upp i sanden 12% 11% 13%
Folk som poserar i badkläder 11% 13% 8%
Handdukar skulpterade som djur och placerade på sängen 8% 7% 9%
Exotiska maträtter 8% 6% 11%
Text skriven i sanden 8% 6% 11%
Folk som poserar med en ortsbo 8% 7% 9%
Folk som hoppar 7% 5% 8%
Folk som poserar framför kända byggnader 6% 3% 8%
Vackra solnedgångar 3% 2% 5%

Nathalie Stjernfeldt, presskontakt för eBeach i Sverige
nathalie@agency.se

Om eBeach
eBeach är en online-resebyrå som ger sina kunder möjligheten att söka, boka och njuta av sin perfekta solsemester. eBeach är en del av On the Beach Group, en ledande online-resebyrå i Storbritannien som har blivit en av de populäraste hemsidorna att boka sin solsemester på, med över 50 miljoner besökare och 1 miljon kunder varje år. Sedan september 2015 är On the Beach Group listad på London-börsen.