Ny undersökning avslöjar: De har makten över semesterresorna

Var tredje svensk har lovat sig själv att resa mer under 2018 så för många innebär det nya året planering och bokning av resor. Och även att enas med nära och kära om var det ska bära av. En ny undersökning från eBeach.se avslöjar nu att det är barn och pojkvänner som i huvudsak chefar över semesterresorna. De har nämligen mest inflytande, både över resmål och aktiviteter.

Nytt år innebär att det är dags att boka nya resor. En utmaning kan då vara att komma överens vart man ska åka och vad man ska göra på semestern. Men vem är det egentligen som brukar få sista ordet? Enligt en undersökning från onlineresebyrån eBeach.se anser en femtedel att det främst är barnen som har mest inflytande när man bestämmer destination, tätt följt av pojkvänner och mammor. När det kommer till aktiviteter anser ännu fler, 27 procent, att barnen i större utsträckning har makt över besluten. De familjemedlemmar som däremot har minst inflytande är mor- och farföräldrar.

– Vår egen statistik visar att det främst är kvinnor som genomför resebokningar och det ger dem möjlighet att faktiskt få sista ordet om resans utformning. Ett tips är dock att låta alla som ska resa vara med i planeringen från början till slut. Det ökar chansen för att alla ska bli så nöjda som möjligt. Vår flexibla tjänst gör att du kan kombinera din resa efter olika önskemål vilket i sin tur gör att många viljor kan tillgodoses, säger Rebecca Pettersson, marknadsansvarig på eBeach.se.

Resenärerna tipsar!
Svenskarna älskar verkligen att resa och varje år spenderas flera miljarder kronor på utlandsresor. Som solreseexpert har eBeach.se därför valt ut de bästa tipsen från svenska resenärer. Majoriteten menar att det är viktigast att ta reda på så mycket som möjligt om resmålet innan avresa för att hitta rätt aktiviteter och restauranger som är värda ett besök. Många tipsar samtidigt om att inte planera allt för mycket utan istället bara njuta och vara spontan.

eBeach.se listar: Svenskarnas bästa semestertips

• Sök efter bilder på Instagram och Facebook för att se hur stranden och platsen du kommer att tillbringa mest tid på ser ut. Det kommer att ge dig en bättre och ärligare
    bild än om du bara söker på internet.

• Planera inte för mycket. Boka något du tycker verkar fint och koppla sedan av. Ta dagen som den kommer och varva sol och bad med upplevelser och kulturella besök som lär dig något om stället du besöker.

• Packa alltid ett ombyte och badkläder i handbagage. Då spelar det lite mindre roll om bagaget blir försenat eller kommer bort. Och glöm för guds skull inte solkrämen!

• Kolla noga upp avstånd till stranden, vilket väder det brukar vara på resmålet och vilken typ av strand det är. Om du vill ha sandstrand är det trist om det är stenigt.  Testa Google Earth!

• Läs på om spännande, icke-turistiga utflyktsmål, stränder och lokala maträtter. Se också till att träffa lokalbefolkningen. Det berikar semestern och gör att du testar saker du troligtvis aldrig gjort tidigare.

Vilken familjemedlem eller resepartner har mest inflytande när ni ska
bestämma resmål för solsemestern?

Barnen 19 %
Pojkvän 18 %
Mamma 16 %
Flickvän 13 %
Pappa 6 %
Kompis 6 %
Mormor/farmor 1 %
Morfar/farfar 0 %
Annan 15 %
Vet ej 6 %

Vilken familjemedlem eller resepartner har mest inflytande när ni
ska bestämma aktiviteter på resan?

Barnen 27 %
Pojkvän 15 %
Mamma 12 %
Flickvän 11 %
Pappa 8 %
Kompis 5 %
Mormor/farmor 0 %
Morfar/farfar 0 %
Annan 14 %
Vet ej 8 %

Om statistiken:

Undersökningen har besvarats av 1 005 svenska resenärer och är genomförd
via en webbenkät.

För mer information, vänligen kontakta:
Carolina Laurén, presskontakt för eBeach i Sverige
E-mail: carolina@agency.se

eBeach.se är en onlineresebyrå som låter sina kunder kombinera sin egen solsemester från ett stort utbud av flyg, strandnära hotell och transfer. eBeach är en del av On the Beach Group, en ledande onlineresebyrå i Storbritannien som har blivit en av de populäraste hemsidorna att boka sin solsemester på, med över 50 miljoner besökareoch 1,5 miljoner resenärer varje år. Sedan september 2015 är On the Beach Group listad på London-börsen.