Analysguiden: Förvärv med möjligheter

Med förvärvet av Flexibel Luftbehandling, SDC Automation och samarbete med Stockholm Energi/Fortum Värme i Stockholm samt Power Heat Piping i Malmö, täcker Ecoclime nu viktiga delar av den svenska marknaden. Bolaget går mot en omsättning på 70 miljoner kronor och redovisar vinst.

Ecoclime säljer egna energiprodukter och system för komfort­värme främst riktad mot fastighetsägare och kommuner. Intresset är stort för energiåtervinning. Den nya förvärvsstrategin har gett fart åt Ecoclime-koncernen, där dotterbolaget Flexibel Luftbehandling som tillkom i juni 2017 för tillfället står för cirka 55 procent av koncernens omsättning proforma. Eococlime-koncernen omsatte omkring 50 miljoner kronor i årstakt under fjärde kvartalet 2017, en siffra som väntas öka till cirka 70 miljoner kronor. Ecoclime säljer komfortvärmesystem i innertak som erbjuder komfortkyla för kommersiella fastigheter, samt Cirkulära Energisystem för återvinning, lagring och distribution av komfortvärme i alla typer av fastigheter. Ett tredje produktområde där SDC Automation blir det första, är inom automation, dvs bolag som säljer tjänster och utrustning för optimering och styrning av energianläggningar. Med sina höga rörelsemarginaler på mellan 30 och 50 procent är potentialen att lyfta dagens resultat i Ecoclime betydande. En ökad produktförsäljning utgör också ett incitament för bland annat dotterbolaget Flexibel Luftbehandling att lyfta sina marginaler.

Företrädesemissionen i november 2017 innebär att bolaget nu kontrollerar hela produktionsflödet inklusive fastigheten i Vilhelmina där tillverkningen sker, liksom samtliga patenträttigheter till företagets produkter. Vi återupptar bevakningen av Ecoclime och kommer fram till en riktkurs för aktien på 7,3 kronor i vårt Bas-scenario. Detta varierar från 4,6 kronor per aktie i vårt Bear-scenario till 9,9 kronor i vårt Bull-scenario.

Läs hela analysen på Analysguiden.

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden.