Nöjdare kunder med EcoGuards temperaturmätare

Familjebostäder i Göteborg kommer inom kort att mäta innetemperaturen i hela det egna lägenhetsbeståndet. Till dags dato har EcoGuards temperaturmätare installerats i 15 000 av företagets totalt 18 700 lägenheter. Nu inleds den sista fasen och EcoGuard har levererat resterande 3 700 temperaturgivare. Slutmålet är lika enkelt som självklart - nöjda hyresgäster.

– Vi inledde i liten skala 2013 med att mäta temperaturen i ett mindre antal lägenheter. Responsen var omedelbar och stor. Förvaltare och bovärdar var faktiskt eld och lågor, minns Poul Sönniksen, projektledare Energi & VVS hos Familjebostäder i Göteborg.

Viktigt verktyg
För Familjebostäder är den stora vinsten en bättre kundservice vilket även leder till nöjdare kunder. Insamlat data används därför framför allt i dialogen med boende. Med stöd av det molnbaserade visualiseringsverktyget CURVES, läsplattor och mobiltelefoner, kan Familjebostäders bovärdar snabbt och enkelt presentera aktuella data för hyresgästerna. Mätdatat används även för styrning och injustering av uppvärmningssystemet.

Jämnare värme
Efterfrågan från förvaltare och bovärdar har varit stort och systemet har byggts ut successivt, ett distrikt i taget.

I varje lägenhet placeras en temperaturgivare som samlar in mätvärden. Familjebostäder styr på medeltemperaturen i varje fastighet. Genom att utgå från inomhustemperatur istället för utomhustemperatur undviks de årligt återkommande problemen med pumpstopp vinter och vår och hyresgästerna får en jämnare och mer behaglig värme.

EcoGuards system för insamling och analys av mätdata är numera ett viktigt hjälpmedel i Familjebostäders systematiska underhållsarbete.

– Den reella nyttan har vi kunnat observera allt mer. Främst i form av ökad kundnöjdhet men även som minskad energianvändning, säger Poul Sönniksen.

EcoGuard ger fastighetsägare och hyresgäster förståelse för och kontroll över sin energianvändning. Våra lösningar gör det enkelt att samla in och visualisera temperatur, el-, energianvändning och vattenförbrukning. Målet är att hjälpa fastighetsägare optimera sina fastigheter och minska energianvändningen. EcoGuards öppna molntjänst CURVES används av de flesta större fastighetsbolag i Sverige för visualisering, analys och debitering. EcoGuard tar ansvar för projektledning, installation, driftsättning och datalagring.Bolaget startade 2004 har idag en omsättning på 80 miljoner kronor. Verksamheten bedrivs i hela Sverige med kontor i Örebro, Stockholm, Norrköping, Göteborg, Malmö och Skara.