• ECOMB/

ECOMB startar ny verksamhet, ECOMB Ocean Recycle, för syresättning av Östersjön och produktion av vätgas till den svenska fordonsparken

Styrelsen i ECOMB har beslutat att starta en bifirma, ECOMB Ocean Recycle, inom ett helt nytt affärsområde. Det handlar om syresättning av Östersjön och andra förorenade hav, samtidigt som man producerar grön vätgas för fordonsbränsle.

Vi har sen ett antal år tillbaks haft en nära relation med bolaget PROPit AB och har nu tecknat ett Licensavtal för att kunna utnyttja PROPit-tekniken. Den går ut på att driva fartyg med vindkraftverk, att utnyttja segelkraften (trusten) samtidigt som elektricitet genereras, något som i detta fall används för att framställa syrgas och vätgas. Trustkraften driver fram fartyget precis som ett vanligt segel, men här får vi samtidigt värdefull elektricitet. Det blir alltså en dubbel effekt.

Att spjälka vatten till syre och väte med elektricitet, s.k. elektrolys, är inget nytt – däremot att kombinera detta med ”gratis” framdrift av fartyg för effektiv syresättning av förorenade havsområden är något helt nytt.

Vi har en stor skuld lagrad på Östersjöns döda bottnar, sediment som innehåller fosfor och andra föroreningar. Fosfor anses ligga bakom algblomningarna, men genom att syresätta bottnarna kan fosforn bindas och nytt liv återskapas.

ECOMB förväntar sig ett stort intresse kring den nya tekniken, något som kommer att ligga till grund för det första projektet, där ett testfartyg ska byggas och provköras i Östersjön. Projektet planeras att bli finansierat från intressenter inom bl.a. industrin tillsammans med offentliga medel. Nyanställningar förväntas på lite längre sikt.

Ulf Hagström VD
ECOMB AB (publ)

Kort om ECOMB AB (publ)
ECOMBs affärsidé är att sälja det patenterade Ecotube-systemet, som minskar utsläppen av kväveoxider (NOx), svaveloxider (SOx) och koloxid (CO) från pannor inom fjärrvärme- och industrisektorn. Ecotube-systemet används i pannor som eldas med kol, avfall och biobränsle. Sedan starten har Ecotube-systemet installerats i ett trettiotal anläggningar. Ecotube-systemet har hittills sålts till kunder i USA, Frankrike, England, Holland och Sverige. ECOMB grundades 1992 och företaget är baserat i Södertälje.