Kvartalsredogörelse januari -  mars 2016

Styrelsen och verkställande direktören i ECOMB AB (publ) får härmed avge

följande kvartalsredogörelse för det första kvartalet 2016;

Perioden januari-mars 2016

• Nettoomsättningen      januari-mars uppgick till 5 882 TSEK (1181 TSEK)
  • Resultatet efter      finansiella poster -372 TSEK (-270 TSEK)
  • Resultat per aktie      -0,03 SEK (-0,03 SEK)
  • Antal aktier: 11 447      886 st (10 002 034 st)
  • Likvida medel vid      periodens utgång inkl. kortfristiga placeringar: 2 549 TSEK  (2 861 TSEK)

Styrelsen beslutade på ett styrelsemöte i november 2015 om att övergå till succesiv vinstavräkning för tjänsteuppdrag till fast pris från och med den 1 januari 2016. Anledningen till denna ändring är att flera av bolagets projekt sträcker sig över en längre tid och att man med denna ändring redovisar intäkter i takt med upparbetning istället för, som tidigare, när hela arbetet är slutfört. Siffror inom parantes avser motsvarande period föregående år men omräknat enligt nya redovisningsmetoden.

Orderstocken kvartalsvis

Orderstockens förändring sedan 2014 visas i figuren nedan. Förändringen under det senaste året speglar utvecklingen av Martinique-projektet, som är ett att våra största projekt genom tiderna.

(Se tabell i bifogad fil)

Årsvis jämförelse av kvartal

Q1 2016 – 10 555 TSEK / Q1 2015 – 26 054 TSEK

Verksamheten under Q1

Ekonomi

Bolagets kassa uppgick till 2,5 MSEK vid periodens utgång, varav 2 MSEK finns placerade i fonder. Den likvida situationen är ändå god med kundfordringar på 5,4 MSEK mot leverantörsskulder på 2,8 MSEK vid samma tidpunkt.

Resultaträkningen för Q1 visar ett resultat på -0,4 MSEK, vilket är i nivå med föregående års siffra (-0,1 MSEK).

Projekt

Godkända sluttester av Ecotube-paketen till Martinique

Martinique-projektet har inneburit en stor kraftansträngning på personalen i ECOMB. Manualer, konstruktionsritningar, testprocedurer, protokoll mm har uppgraderats till en högre nivå, vilket kommer att underlätta tillverkningsprocesserna i kommande projekt.

De slutgiltiga testerna, då bl.a. alla fyra kompletta Ecotube-paket testkördes hos tillverkaren, genomfördes med högsta betyg under maj 2016. Representanter från vår italienska kund AC Boilers närvarade under testerna och nu återstår endast packning innan leveransen till Martinique kan ske.

Projektet har försenats av slutkunden och leveranstidpunkten i april är framskjuten två månader. Vi har dock hela tiden legat i fas med den ursprungliga tidplanen vilket medför att vi nu tvingas mellanlagra utrustningen i Sverige eller Frankrike.

Tereos måste bestämma sig under Q4

Tereos är en av världens största producenter inom jordbruksindustrin, främst produktion av socker, sirap, stärkelse och alkohol. I fabrikerna är vattenånga en viktig processparameter, ångan genereras i större ångpannor som i många fall eldas med kol. Vi genomförde redan 2011 de första panndiagnoserna till Tereos, bl.a. på anläggningen i Lillers i norra Frankrike. Under det senaste året har vi fått i uppdrag att komplettera servicetjänsterna med CFD-beräkningar (Computational Fluid Dynamics) för att studera förbränningsprocessen och utsläppen under olika laster och med Ecotube-systemet installerat. Dessa simuleringar visar att vi kan klara de nya, stränga villkoren för bl.a. CO- och NOx-utsläppen. Tereos lyckades dock få dispens från de franska myndigheterna med implementeringen av reningsteknik till 2018, vilket gör att ett beslut måste tas senast under Q4 2016. Ecotube-systemet är särskilt intressant för den här typen av pannor – kompakt byggda med korta uppehållstider för gaserna att hinna reagera och där kraven är radikalt minskade utsläpp av både CO och NOx. Vi har därför stora förhoppningar om att komma i mål med en affär mot slutet av året.

Ecotuber kan minska både NOx och CO från kol i England

I mars 2016 genomfördes en intressant panndiagnos på en mycket stor koleldad panna i England. Anläggningen har ett flertal kolpannor som levererar el ut på nätet. Pannorna på anläggningen har omfattande förbränningsrelaterade problem, alltifrån brännarna till eldstadens utformning. Detta ger upphov till mycket höga halter CO, hög andel oförbränt i flygaskan (bränsle som inte utnyttjas) samt höga NOx utsläpp, högre än det tillåtna i IED (Industrial Emission Directives) inom EU-regelverket.

Utsläpp av CO och oförbränt kostar pengar – stora pengar, NOx kostar inga pengar och utgör endast en ”förhandling” med miljömyndigheterna – sett ur ett krasst anläggningsägarperspektiv.

Ecotube-systemet är en unik lösning för denna anläggning, där kunden efterlyser en kombination av förbättrad förbränning och NOx-reduktion med SNCR (Selective Non Catalytic Reduction). Vi har designat ett system med preliminärt 6 Ecotuber per panna, ett turn-key projekt som ger en mycket attraktiv pay-off kalkyl. Vi ser fram mot fortsatt intressanta diskussioner med den här storkunden

Marknaden

Dedikerad satsning på mindre projekt som komplement till Ecotube i Sverige

Svenska pannor (430 st) inom industri och värmeverk eldas ofta med biobränslen eller avfall (ca 10%), andra bränslen som kol, olja och torv är knappt förekommande. Alla dessa pannor är anslutna till det unika svenska s.k. NOx-avgiftssystemet, där anläggningsägarna betalar 50 kr/kg NOx som släpps ut genom skorstenen. Pannorna har under årens lopp utrustats med olika reningstekniker, främst SNCR där ammoniak eller urea sprutas in från pannväggarna för att specifikt sänka NOx-utsläppen. Dessa har totalt sett halverats sedan introduktionen 1991. De svenska pannorna har därför generellt låga utsläppsnivåer av NOx, däremot är utsläppen av CO och oförbrända kolväten höga. Men här finns i många fall inga eller ringa krav på utsläppen, jämfört med vad som gäller i andra EU-länder för fastbränsleeldning (läs koleldning). Svenska politiker och EU-parlamentariker har lyckats få till en särbehandling av just biobränslen när det gäller utsläppen av oförbrända komponenter i rökgasen. Självfallet har biobränslen en unik position jämfört med t.ex. kol när det gäller CO2-utsläppen och växthusproblematiken, men det oförbrända i rökgasen har tyvärr kommit i skymundan i regelverket. Naturvårdsverket aviserade redan i slutet av 90-talet strängare CO-krav, men i princip har inte mycket hänt i den riktningen när det gäller gamla svenska pannor.

Med dessa förutsättningar är den inhemska marknaden för ett ”traditionellt” Ecotube-system begränsad, därför har vi nu valt att börja satsa mer metodiskt mot mindre projekt med en måttlig reduktion av NOx. Vi har under åren samlat på oss en stor erfarenhet och kunskap om förbränningsteknik av fasta bränslen och det finns ett antal åtgärdspaket som rökgasrecirkulation, ombyggnad av befintligt luftsystem, processoptimering mm som till investeringsnivåer på 1-3 MSEK ger kunderna pay-off kalkyler på 1-3 år.

ECOMB ställer ut på IVL's 50-års jubileum den 1 juni 2016
ECOMB AB är inbjudna som utställare till IVL's  konferens "Tillståndet i miljön 2016”. Samtidigt firar IVL 50 år av miljöforskning. Bland deltagarna finns ledande inom näringslivet, inflytelserika politiker och viktiga representanter för statliga myndigheter. Detta är ett ypperligt tillfälle att presentera vår teknik med förhoppning att påverka politikerna i deras arbete. I programmet finns följande korta presentation av ECOMB samt ett uttalande av Ulf;

Svenska ECOMB överträffar miljökraven
ECOMB AB i Södertälje har en unik metod för att modernisera föråldrade förbränningsanläggningar. Metoden minskar växthusgaser på ett mer effektivt sätt än konventionell teknik samtidigt som konsumtionen av kemikalier minskar. År 2017 är en milstolpe i ECOMBs historia. För första gången har en nybyggd anläggning valt att installera ECOMBs miljöteknik istället för den konventionella tekniken som pannbyggarna tillämpar.

"Vi hoppas att det kommer få konsekvenser för framtida BAT-slutsatser (Bästa Tillgängliga Teknik) och att miljökraven därmed skärps" - Ulf Hagström, VD ECOMB AB

Lyckad referensanläggning i Polen möjliggör kraftfull satsning

Den första anläggningen på en ny geografisk marknad är ofta helt avgörande för fortsatta framgångar, ett misslyckande är helt enkelt svårt att reparera utan mycket stora resurser.

Därför är vi mycket tillfredsställda med hur vårt första projekt i Polen – Lublin – tillsammans med vår partner – ICS – kunnat genomföras och resultaten talar sitt tydliga språk.

NOx-utsläppen har nu minskat med ca 100 ton per år, en minskning som skulle motsvara ca 5 MSEK om Polen hade samma avgiftssystem som i Sverige.

Polen är tveklöst en av våra hetaste marknader i världen, men vi är inte ensamma. I stort sett samtliga leverantörer och våra huvudkonkurrenter när det gäller enbart NOx-reduktion (klassisk SNCR-teknik) är med och krigar om projekten.

ICS har under året besökt ett stort antal prospekts för att kunna ligga i fas med kundernas tidplaner när det gäller implementeringen av reningstekniken. Man har också presenterat Ecotube-systemet och resultaten från Lublin på flera konferenser och seminarier, senast på ”the 23rd Spring Meeting for Heating plants”, med över 300 mötesdeltagare på plats i Zakopane 26-28 april 2016.

Ökad avfallsförbränning i England

I Sverige är antalet anläggningar och pannor för avfallseldning större än i många andra EU-länder. Kapaciteten kan i flera fall inte utnyttjas med lokalt avfallsbränsle, vilket resulterar i import alternativt komplettering med andra bränslen, t.ex. biobränslen.

England har inte hunnit lika långt, där har ett flertal nya anläggningar byggts bara under de senaste åren. Garantitiden är ofta 2 år och kunderna är först efter det villiga att diskutera förbättringar med andra än pannleverantören. Samtliga pannor klarar NOx-kraven inom IED, men det finns andra problem att lösa med våra produkter och tjänster;

-          Öka effekten på pannan

-          Minska CO-utsläppen (toppar vid störningar)

-          Minska förbrukningen av ammoniak/urea samt vatten (negativa effekter)

-          Minska underhållskostnader, korrosionsskador, öka livslängden på överhettare

-          Minska mängden flygaska, ofta stora kostnader för att deponera

Installationen i vår första nya panna (Martinique) visar att kunderna ser Ecotube-systemet som en teknik för att förbättra andra parametrar och inte bara NOx-utsläppen, detta även i nybyggda anläggningar.

Genom vårt nya partnerskap på denna nygamla marknad öppnar sig nu möjligheter att åter komma in på avfallsområdet sen starten (2001 installerades det första Ecotube-systemet i England, på en av avfallspannorna i Coventry).

Händelser efter periodens utgång

Inga väsentliga händelser har skett efter rapportperiodens utgång.

Kommande rapporter 2016

• Halvårsrapport den      29 augusti 2016.
  • Kvartalsredogörelse      Q3 den 28 november 2016

Denna kvartalsredogörelse har ej granskats av bolagets revisor.

Stockholm den 27 maj 2016

Göran Ernstson                                                              Ulf Hagström

(Styrelseordförande)                                                      (VD)

Ulf Hagström VD

ECOMB AB (publ)

Telefon: 08-550 12 550

Kort om ECOMB AB (publ)

ECOMBs affärsidé är att sälja det patenterade Ecotube-systemet, som minskar utsläppen av kväveoxider (NOx), svaveloxider (SOx) och koloxid (CO) från pannor inom fjärrvärme- och industrisektorn. Ecotube-systemet används i pannor som eldas med kol, avfall och biobränsle. Sedan starten har Ecotube-systemet installerats i ett trettiotal anläggningar. Ecotube-systemet har hittills sålts till kunder i USA, Frankrike, England, Holland och Sverige. ECOMB grundades 1992 och företaget är baserat i Södertälje.