Aktionsgrupp för bilindustri bildat på ETRA:s styrelsemöte

På ETRA:s styrelsemöte (European Tyre Recyclers Association) i torsdags (20171019) beslutades att bilda en aktionsgrupp för att introducera EcoRubs material till Italiens bilindustr, främst i Turin.

Åke Paulsson (styrelseledamot I ETRA) ska  tillsammans med en ytterligare styrelseledamot i ETRA (från Turin) ovh styrelseordförande i ETRA. tillsammans med ordförande för CLEPA (Organisationen för Europas bilunderleverantörer) och en vd för underleverantörsklustret i Turin arbeta för att introducera EcoRubs material till Italiensk bilindustri. Första arbetsmöte blir i slutet av november.

EcoRub är ett miljöteknikföretag. Bolaget har en patenterad metod att blanda plaster och gummipulver för att skapa ett nytt material – ekologiskt gummi - med unika materialegenskaper. Egenskaperna är bland annat utmärkt åldringsbeständighet, slagtålighet och att materialet lätt kan återvinnas. Materialet är avsett för formsprutning i den typ av formsprutningsmaskiner som används inom plastindustrin. Materialet finns även i form av gummiduk, mattor och skivor.