Avsiktsförklaring tecknat med rörflensföretag

EcoRub har idag undertecknat en avsiktsförklaring med Glommers Miljöenergi AB om ett samarbete för att utveckla ett kompositmaterial baserat på rörflen.

EcoRub har behov av att i vissa fall kunna förstärka produkter med växtfibrer för att få en förstärkt slagstyrka. Ecorub har tidigare testat organiska fibrer och  dessa fungerar utmärkt i vår process. Rörflen kan odlas på marker som idag övergivits i Norra Norrland som till exempel myrodlingar. Det bidrar till att landskapet hålls öppet, odlingsmark hålls i hävd.

Rörflen är ett flerårigt gräs som kan skördas i upp till 20 år utan omsådd. Maskiner som vanligtvis finns i lantbruk kan användas till skörd och hantering.  Rörflen kan enkelt odlas ekologiskt. Ett alternativ för EcoRub är att använda trämjöl som förstärkningsmedel, men rörflen har materialegenskaper som fungerar bättre för oss.

Därför ser vi samarbetet med Glommers Miljöenergi AB som ett långsiktigt arbete som är till gagn för miljön och ett lokalt näringsliv.

Denna information är sådan information som EcoRub AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22 november 2017.

För ytterligare information:

EcoRub är ett miljöteknikföretag. Bolaget har en patenterad metod att blanda plaster och gummipulver för att skapa ett nytt material – ekologiskt gummi - med unika materialegenskaper. Egenskaperna är bland annat utmärkt åldringsbeständighet, slagtålighet och att materialet lätt kan återvinnas. Materialet är avsett för formsprutning i den typ av formsprutningsmaskiner som används inom plastindustrin. Materialet finns även i form av gummiduk, mattor och skivor.