Bokslutskommuniké för Ecorub AB (publ) januari - december 2015

• Omsättningen för perioden 4,5 MSEK (5,0)
  • Resultat efter finansnetto -12,3 MSEK (-8,0)
  • Resultat per aktie -0,58 kr (-0,37)
  • Likvida medel vid periodens slut 0,8 MSEK (5,0)
  • Aktieägartillskott om 1 MSEK har erhållits

KOMMENTAR

EcoRubs vision är att utveckla och tillverka miljövänliga och konkurrenskraftiga produkter och råvaror från återvunna bildäck. Många delar denna vision och bolaget fick 2015 branschpriset ”Plastovationer Miljö”.

Under året stod det dock klart att EcoRub tidigare varit för optimistiskt och gjort saker i fel ordning.

Investeringar i maskiner och etablering i tillhörande nödvändiga lokaler samt uppbyggnad av organisation för detta skedde alltför lång tid innan det fanns färdiga egna produkter och volymkunder. Resultatet blev mycket höga löpande kostnader som inte kunde bäras av en högst moderat försäljning av produkter med låg marginal. Det ohållbara i situationen blev uppenbart när det i augusti stod klart att CE-märkningen av bolagets unika geomembran skulle bli försenad.

Geomembran används som tätskikt i marken och förväntas vara intakt under mycket lång tid. Ingen vet egentligen exakt vilka fysikaliska krav som måste ställas. EcoRub har dock tyvärr stött på en generell problematik ("end of waste") som påverkar synen på gummigranulat från bildäck. Certifierande organ SP betraktar materialet som avfall, medan vår leverantör Ragnsells har övertygande dokumentation som gör att det borde betraktas som en råvara. Detta ledde till ytterligare förseningar. Arbetet med att testa och dokumentera produkten har dock fortgått och beräknas vara klart under andra kvartalet 2016.

Av dessa skäl gjorde bolaget kraftiga personalnedskärningar och inledde en omstrukturering av koncernen, vilket bland innebar att dotterbolaget Arbergo Scandinavia AB försattes i konkurs. Lån från en av bolagets huvudägare omvandlades i slutet av året till ett villkorat aktieägartillskott (1 MSEK). Likväl började bolaget tära på aktiekapitalet och ytterligare åtgärder är nödvändiga under 2016.

Verksamhet

EcoRub AB (publ) är ett miljöteknikföretag. Bolaget har en patenterad metod att blanda plaster och gummipulver med så kallade copolymerer för att skapa nya material med mycket goda materialegenskaper, t ex svetsbart, slagtåligt och fullständigt återvinningsbart.

Koncernstruktur

Bolaget är moderbolag i en koncern med de helägda dotterbolagen EcoElast AB, ProFarma AB och Holmsund Golv AB. EcoElast AB utvecklar, tillverkar och säljer produkter baserade på återvunnet gummi i form av dukar. ProFarma AB tillverkar och säljer produkter till lantbrukssektorn.

Omsättning, resultat m.m.

Belopp i kronor                                                                     jan-dec 2015                         jan-dec 2014

Omsättning under perioden                                                   4 510 882                                4 988 552

Resultat efter finansiella poster                                        -12 264 290                              -7 998 681

Kassa och bank                                                                  783 116                                5 043 181

Resultat per aktie*                                                                  -0,58                                        -0,37

* Antalet aktier den 31 december 2015 var 1,000,000 A-aktier och 20,040,045 B-aktier (kvotvärde 0,35 kr)

Årets underskott förklaras med att bolaget belastats med kostnader i samband med omstruktureringen och nedskrivningar av tidigare aktiverade utgifter.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

I slutet av år 2015 formulerades bolagets framtida inriktning med fokus på utveckling av miljövänliga EcoElast-produkter och i första hand geomembran. Denna plan ligger fast. Styrelsen har dock gjort bedömningen att det för närvarande inte ligger i aktieägarnas intresse att finansiera de mycket höga kostnader som lokaler och maskinpark innebär. Testkörningar och produktion av geomembran och andra likartade produkter planeras under en uppbyggnadsperiod ske hos en av bolagets partners.

Bolaget har därför gjort en uppgörelse med fastighetsägaren Trollporten AB och per den 31 mars 2016 sagt upp hyreskontraktet för lokalerna i Holmsund samt sålt produktionsutrustningen till bokfört värde (4.5 MSEK), vilket styrelsen med hänsyn till förutsättningarna bedömt vara ett marknadsmässigt pris. Efter återbetalning av hyresskuld och lån från aktieägare tillförs bolaget en likvid om 2.25 MSEK, vilket beräknas täcka bolagets likviditetsbehov under 2016.

EcoRub har börjat tära på bolagets aktiekapital. Därför kommer styrelsen inom kort att kalla till extra bolagsstämma och föreslå att aktiekapitalet sänks. I den mån det krävs under mellantiden kommer en kontrollbalansräkning att upprättas.

Styrelsen har även beslutat att fusionera eller avveckla samtliga dotterbolag i koncernen för att få en enklare och mer kostnadseffektiv struktur. I och med detta bedöms omstruktureringen vara slutförd och fokus kan läggas på utveckling och försäljning av EcoElast-produkter.

Redovisningsprinciper

Denna rapport har upprättats i enlighet med Årsredovisningslagen och Redovisningsnämndens allmänna råd BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning (K3).. Om inte annat framgår är principerna samma som i senaste årsredovisning.

Denna rapport har inte varit föremål för särskild granskning av företagets revisorer.

Fullständig årsredovisning och koncernredovisning kommer att finnas tillgänglig på bolagets kontor: Sågverksgatan 10, 913 31 Holmsund samt på www.ecorub.se från 2016-05-08.

Förslag till vinstutdelning

Styrelsen föreslår stämman att ingen vinstutdelning sker.

Extra bolagsstämma kommer att hållas i Holmsund den 5 april 2016.

Årsstämma kommer att hållas i Holmsund den 8 juni 2016.

Kvartalsrapport för första kvartalet 2016 lämnas den 30 maj 2016.

Holmsund den 29 februari 2016

Kontaktpersoner: