EcoRub har fått miljötillstånd

Bygg- och miljönämnden i Skellefteå har beslutat ge miljötillstånd

Skellefteå Kommun har beslutat att verksamheten kan bedrivas i enlighet med den anmälan om miljöfarliga verksamhet som företaget ämnar bedriva.

Det är EcoRub som bedömer om ett "avfall" efter en återvinningsprocess har upphört att vara ett avfall. EcoRub ska rådgöra med Kommunens miljökontor kring dessa frågor och Miljökontoret kan besluta att ett utvecklat material fortfarande ska rubriceras som avfall. För att avfall ska upphöra att vara avfall finns en rad kriterier uppsatta. Det viktigaste för EcoRub är att en produktspecifikation fastställs och att vi uppfyller den specifikationen.

EcoRub har tillstånd att tillverka upp till 10 000 ton formsprutningspellets per år. Om behov att tillverka större mängder än det finns beslutar Länsstyrelsen i Västerbotten om detta.

EcoRub är ett miljöteknikföretag. Bolaget har ett hybridmaterial TPRR - ThermoPlastic  Recycled Rubber- som är  patenterad.  Bolaget  blandar termoplaster, gummipulver  och ibland organiska fibrer som trämjöl, rörflen, mm för att skapa ett nytt material – ekologiskt gummi - med unika materialegenskaper. Egenskaperna är bland annat utmärkt åldringsbeständighet, slagtålighet och att materialet lätt kan återvinnas. Materialet är avsett för formsprutning i den typ av formsprutningsmaskiner som används inom plastindustrin. Materialet finns även i form av gummiduk, mattor och skivor.