• Edelman Stockholm/

Svenskar betalar med kort nästan fyra gånger oftare än det europeiska genomsnittet - spenderade mer än 500 miljarder kronor under 2013

Visa Europe presenterar nya siffror – svenskar handlar med kort oftare, men för mindre köpesummor än genomsnittet i Europa

Stockholm, 28 januari 2013 – Visa Europe presenterar idag ny statistik från sin årliga[1] rapport ”Annual Results” som visar att svenskar är bland de mest frekventa användarna av betalkort i Europa. Svenskar betalar med kort nästan fyra gånger oftare än det europeiska genomsnittet.

Topp tre i kortanvändning
Jämfört med andra europeiska länder ligger Sverige i topp tre över länder som använder kort mest. I genomsnitt har så gott som alla vuxna svenskar ett Visakort[2] och tillsammans gör de ungefär 4,3 miljoner kortbetalningar – varje dag. Antalet kort har minskat med sex procent, samtidigt har antalet transaktioner per kort ökat med lika mycket.

– Minskningen av antalet kort i kombination med en ökning av antalet transaktioner per kort kan helt enkelt vara ett resultat av att man vill ha färre kort i plånboken, säger Christina Lind, Sverigechef, Visa Europe.

Det genomsnittliga kortköpet i Sverige är 320 kronor (36 euro)[3], jämfört med övriga Europa där samma siffra är 435 kronor (49 euro)[4]. Detta innebär att vi tenderar att göra mindre köp men oftare än det europeiska genomsnittet.

– Den höga frekvensen av kortbetalningar är troligen ett resultat av svenskarnas vana att göra småköp med kort och det förbud mot kortavgifter i handeln som infördes 2010. Idag är det vanligt att betala ett paket tuggummi för tio kronor med kort, så såg det inte ut för bara några år sedan, säger Christina Lind. Idag ser vi också att företag har slutat ta emot kontanter, vilket är ett väldigt intressant skifte. Sverige ligger verkligen i framkant av kortutvecklingen i Europa.

E-handeln växer och 2014 är ett år av digitala plånböcker
I december 2013 rapporterade Visa en stark e-julhandel i Sverige. Sett till hela året ökade e-handeln med 4,84 procent jämfört med 2012 och under 2013 spenderade vi 46 miljarder kronor[5] på nätet med Visakort. E-handelns tillväxt skapar nya behov av betallösningar och Visa fortsätter därför att investera i ny teknologi för att kunna erbjuda användarna de bästa lösningarna. Ett resultat av dessa investeringar är den nya produkten V.me by Visa som lanserades i fyra länder under 2013. V.me by Visa är en digital plånbokstjänst som är utformad för att göra shopping på nätet enklare genom att ta bort kraven på att fylla i kortnummer, utgångsdatum och andra personliga detaljer varje gång man vill göra ett köp. Visa Europe planerar att påbörja den svenska implementeringen av V.me by Visa under 2014.

– Vi välkomnar framtiden. Vi tror att e-handeln fortsätter sin starka tillväxt och därför söker vi ständigt nya betallösningar för att underlätta handel av vad som helst - när som helst och var som helst i världen. Den digitala plånboken V.me by Visa är ett exempel på att vi lyssnar på våra användares behov. Den finns tillgänglig på såväl datorn som läsplatta och smartphone och är en av nyckelkomponenterna i Visa Europes vision för mobila betalningar, säger Christina Lind.

Årets siffror för hela Visa Europe med kommentarer från Nicolas Huss, VD för Visa Europe
Under 2013 var den totala omsättningen på Visakort två biljoner euro, medan summan av point-of-sales-transaktioner, POS, ökade med 8,5 procent.

E-handeln fortsatte under 2013 att växa med 20 procents årlig tillväxt. Som ett led i att förenkla kortbetalningar i e-handeln har Visa Europe lanserat V.me by Visa, den första paneuropeiska digitala plånbokstjänsten som erbjuds av banker och finansiella institutioner, i fyra länder – Frankrike, Spanien, Polen och Storbritannien.

Contactless växer i rasande takt runtom i Europa och finns nu tillgängligt på dubbelt så många marknader som vid samma tidpunkt i fjol. Samtidigt har transaktionerna nästan tredubblats och antalet terminaler har nästan dubblats.

– Jag är glad över att vara en del av en väldigt framgånsrik verksamhet. Vi har en enorm omfattning med lika många Visakort som människor i Europa (500 miljoner) och en av varje 6,5 euro som spenderas är just med ett Visakort, säger Nicolas Huss, VD, Visa Europe.

– Vi har en fantastisk grund att bygga vidare på där jag har fyra prioriterade områden inför framtiden. Vi kommer att satsa på nästa generations betallösningar och se till att vi utvecklas i takt med tillväxten av mobil och digital handel. Vi kommer att lägga ett starkare kommersiellt fokus för en mer lättrörlig verksamhet. Vi kommer att arbeta mer med lagstiftare för att uppnå mer fördelaktiga lösningar för alla parter. Vi kommer även att arbeta mer flexibelt för att möta våra kunders och partners olika behov runtom i Europa, säger Nicolas Huss.

– Visa är en medlemsorganisation som fokuserar på att ta fram europeiska lösningar för banker, handel och konsumenter. Vår fortsatta framgång är gynnsam för Europas ekonomi eftersom elektronisk betalning bidrar till handeln samt ersätter kostsamma kontanter och bekämpar den svarta ekonomin. Framgången gynnar banker eftersom vi investerar i att leverera innovationer av betallösningar utifrån deras önskemål. Den är även gynnsam för detaljhandlare och för företag eftersom det möjliggör snabbare, säkrare och smidigare handel i alla kanaler. Dessutom är den gynnsam för konsumenter eftersom att det underlättar för dem att göra enkla, säkra och trygga betalningar, säger Nicolas Huss.

Besök Visa Europes blogg för mer information om Nicolas Huss vision:

Presskontakt, Visa Europe Sverige
Rosalin Örnefalk - Edelman
Rosalin.ornefalk@edelman.com

Christina Lind - Sverigechef, Visa Europe
Lindc@visa.com

Hemsida:www.visaeurope.com
Twitter: @VisaEuropeNews

Pressbilder att ladda ned finns här:

Visa Europe är ett företag som tillhandahåller betalningsteknologi. Ägt och styrt av medlemsbanker och andra betaltjänstleverantörer från 37 länder i Europa arbetar Visa Europe aktivt med teknologisk utveckling för att skapa de tjänster och den infrastruktur som möjliggör för miljontals europeiska konsumenter, företag och myndigheter att genomföra elektroniska betalningar. Medlemmarna ansvarar för att tillhandahålla kort, inkludera detaljhandlare och för att ta beslut kring avgifter för kortinnehavare och detaljhandlare.

Visa Europe verkar enligt en så kallad ”high volume – low cost”-affärsmodell för att förse tjänster till sina medlemmar. Överskottet återinvesteras i bolaget och används för att förbättra kapital och reserver.

Det finns 500 miljoner Visakort i Europa och 1 av varje 6,5 euro som spenderas är just med ett Visakort. I året till september 2013 var den totala omsättningen på Visakort 2 biljoner euro, medan POS ökade med 8,5 procent till 1,4 biljoner euro. Årlig spendering på nätet med Visakort fortsätter att öka (20 procent årlig tillväxt) och uppgår nu till 240 miljarder euro.

Sedan 2004 är Visa Europe frikopplat från Visa Inc. och är ett fristående bolag inkorporerat i Storbritannien, med en exklusiv evig licens i Europa. Visa Europe och Visa Inc. är partnerföretag vilket möjliggör globala betalningar med Visa. Med ett dedikerat europeiskt betalningssystem kan Visa Europe snabbt anpassa sig efter behoven hos de europeiska bankerna och deras kunder samt kortinnehavarna och handlarna – och på så sätt möta EU-kommissionens mål att skapa en enhetlig inre marknad för betalningar.

För mer information, besök www.visaeurope.com

[1] Verksamhetsår 10/2012 - 09/2013
[2] Beräkningen är baserad på antalet Visakort i Sverige i relation till den totala befolkningen 18 år och uppåt i Sverige Källa för befolkningsstatistik: SCB, Sveriges befolkning efter kön och ålder 31 december 2012. Hämtad från SCB:s hemsida. Uppdaterad: 20 februari 2013. Hämtad 2014-01-13.
[3] SEK mot EUR 0,1122049011, Visa Europe,  januari 2014
[4] SEK mot EUR 0,1122049011, Visa Europe,  januari 2014