Edgeware möjliggör personanpassad TV-reklam för Androidenheter

Edgeware lanserar nu Ad Enabler – en helt ny produkt i sin Originportfölj. Produkten gör Edgewares lösning för personanpassat dynamiskt reklaminförande till en av de första som stödjer reklaminförande i live-TV över internet för MPEG-DASH-standarden, formatet som Androidenheter kräver. Ad Enabler använder så kallad ”frame-accurate-segmentation” för att övergången mellan TV-program och reklaminslag ska bli så exakt och smidig som möjligt och kan användas för att klippa in personanpassad reklam.

Ad Enabler klipper upp videoströmmen i segment med en noggrannhet ned på bildrutenivå, vilket gör att övergången mellan TV-program och reklaminslag för webb-TV sker smidigt och utan störning för tittaren.

Edgewares Ad Enabler stöder även det allt mer populära server-baserade lösningar (på eng. server-side ad insertion – SSAI) för live, live-till-VoD och time-shift-TV-tjänster. Ad Enabler stöder utöver MPEG-DASH motsvarande funktioner även i HLS-standarden som är det vanligaste formatet på Apple iOS-enheter. Det kombinerade stödet för både DASH och HLS betyder därmed att dynamisk personanpassad reklam kan klippas in på nära nog alla plattformar. Googles Android operativsystem representerar idag 63,2 procent av smartphonemarknaden i USA och 64 procent i Storbritannien, enligt nyligen presenterade siffror från Kantar WorldPanel.

Ad Enabler hittar de så kallade ”SCTE-35” reklammarkörerna i den inkommande liveströmmen. Dessa markörer bestämmer var i strömmen reklaminslaget ska ligga och hur länge det ska spela. Segmentering som görs i Ad Enabler delar upp strömmen med bildrutaprecision, vilket gör att övergången mellan TV-program och reklaminslag sker exakt enligt SCTE-35-markörerna och att reklaminslag inte drar över delar av TV-programmet eller orsakar andra störningar i den upplevda TV-kvaliteten.

Ad Enabler har testats i integration med den ledande leverantören för reklaminförande, Yospace för ”server-side” reklaminförande (SSAI). Att införa reklam, server-side, möjliggör en högkvalitativ TV- upplevelse och den minskar hotet mot reklam som orsakas av appar som blockerar reklamen. Detta ger annonsörerna visshet om att deras reklam blir sedd av tittarna, vilket är vad de betalar för. Ad Enabler möjliggör även så kallad ”client-side” reklaminförande (eng. client-side ad insertion – CSAI).

­Vår integration med Edgeware för server-side dynamiskt reklaminförande för HLS och DASH är betydelsefull eftersom den möjliggör för tv-programföretagens kunder att tjäna pengar på live simulcast över en rad olika uppkopplade enheter, säger Simon Kenyon, Principal Architect på Yospace. Det förenklar programföretagens arbetsprocess (workflow) och minskar tiden som krävs för att utveckla stöd för uppdateringar på olika plattformars spelare.

Samma mekanism som används för införande av reklam kan även användas för att dynamiskt blockera en TV-sändning (eng. conditional black-out) och lokal-anpassat TV-innehåll och gör att Ad Enabler har flera tillämpningsområden.

Eftersom Android används av en så pass stor del av marknaden, är det otroligt viktigt att kunna leverera frame-accurate segmentation i MPEG-DASH format, säger Johan Bolin, VP Products på Edgeware. Det gör det möjligt för våra kunder att erbjuda personanpassad reklam med störningsfri TV-upplevelse till Androidanvändare, vilket kan bli en betydelsefull möjlighet till intäkter.

Ad Enabler presenteras i Edgewares monter (SU10201CM) på 2018 års NAB show, den 9-12 april i Las Vegas Convention Center. Mer info om Edgewares Ad Insertion-erbjudande här.

Kontakt: Olof Engvall, presskontakt Edgeware +46 736-612043. olof.engvall@edgeware.tv

OM EDGEWARE Edgeware erbjuder ledande operatörer och innehållsleverantörer produkter som möjliggör distribution av moderna TV- och videotjänster i stor skala till låga kostnader. Edgewares unika teknologi ger innehållsleverantörerna kontroll och information om användarbeteende samtidigt som deras kunder får fantastiska tittarupplevelser. Edgeware nådde under 2017 en omsättning på 237 miljoner kronor. Edgeware har huvudkontor i Stockholm samt dotterbolag i USA och kontor i Hong Kong och Mexiko. Dessutom har Edgeware säljare och tekniskt säljstöd på flera platser i Europa, Asien och Nord- och Latinamerika. För mer information besök https://corporate.edgeware.tv

Citat

Johan Bolin, VP Products