Edgewares valberedning utsedd

Vid årsstämman som hölls den 16 november 2016 beslutades att valberedningen inför kommande årsstämma ska bestå av representanter för de tre röstmässigt största ägarregistrerade aktieägarna i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken den 31 januari 2017, samt styrelsens ordförande, som även ska sammankalla valberedningen till dess första sammanträde. Till ordförande i valberedningen ska utses den ledamot som företräder den röstmässigt störste aktieägaren om inte valberedningen föreslår någon annan.

Valberedningens huvudsyfte och ansvar är att lämna förslag till stämmoordförande, styrelse, styrelseordförande, revisor, styrelsearvode med uppdelning mellan ordföranden och övriga ledamöter samt ersättning för utskottsarbete, arvode till bolagets revisor samt eventuella förändringar i förslag till valberedning till årsstämman 2017.

Den 31 januari 2017 var de tre största aktieägarna i Edgeware Amadeus Capital Partners (23,1%), Creandum (18,8 %) och Swedbank Robur fonder (8,7%). Valberedningen i Edgeware har nu konstituerats och består av Kent Sander, representerande Amadeus, Daniel Blomquist, Creandum och Annika Andersson representerande Swedbank Robur fonder samt styrelsens ordförande Michael Ruffolo.

Tillsammans representerar valberedningens ledamöter 50,6 procent av rösterna i bolaget.

För att valberedningen ska ha möjlighet att överväga inkomna förslag bör förslag lämnas in senast den 1 mars 2017. Valberedningens förslag kommer att presenteras i kallelsen till årsstämman 2017 samt på bolagets hemsida. Edgewares årsstämma 2017 kommer att äga rum i Stockholm den 12 april 2017.

Aktieägarna i Edgeware AB uppmanas att skicka förslag till valberedningen via e-post till richard.berg@edgeware.tv.

För ytterligare information, kontakta;

Richard Berg, Chefsjurist Edgeware AB, richard.berg@edgeware.tv, tel +46702853157

Gunilla Wikman, Investor Relations Manager, gunilla.wikman@edgeware.tv, tel +46707638125

Edgeware är ett globalt, högteknologiskt företag som utvecklar och erbjuder produkter som möjliggör högkvalitativ streaming av TV och video. Edgewares lösningar säljs huvudsakligen till telekom- och kabeloperatörer samt till TV-bolag och innehållsägare som vill göra TV- och videoinnehåll tillgängligt för sina tittare på ett skalbart, säkert och kostnadseffektivt sätt.

Edgeware har huvudkontor i Stockholm, ett dotterbolag i USA och kontor i Hong Kong samt Mexiko. Edgeware har också personal i Belgien, Brasilien, Nederländerna, Singapore, Spanien, Storbritannien samt Tyskland. Edgeware har sedan starten 2004 vuxit med cirka 40 procent per år och nådde under 2015 en omsättning på 204 miljoner kronor. För mer information, besök www.edgeware.tv.