Preliminärt resultat för Edgeware Q1 2018

Baserat på preliminära uppskattningar kommer Edgewares nettoomsättning för första kvartalet 2018 att uppgå till cirka 48,4 MSEK med en bruttomarginal på 66,7 procent jämfört med 68,7 MSEK och 76,2 procent för motsvarande period 2017. EBIT för kvartalet uppgår därmed till cirka -11,5 MSEK (13,0).

Marknaden i alla regioner var avvaktande och det saknades generellt stora beställningar från våra största kunder under första kvartalet 2018. Detta, i kombination med att första kvartalet normalt är ett säsongsmässigt svagare kvartal på vår marknad, påverkade kvartalet negativt. Dessutom påverkades bruttomarginalen på 66,8 procent, negativt av en befarad kundförlust (1,8 MSEK). Vår underliggande starka produktbruttomarginal ligger dock i nivå med föregående år. Rörelseresultatet (EBIT) för kvartalet är även belastat med engångskostnader avseende omstrukturering av försäljningsorganisationen (1,4 MSEK). Kombinationen av låga intäkter och lägre bruttomarginal resulterade i en förlust för kvartalet.

Vi vidtar nu flera åtgärder, inklusive lanseringen av en ny försäljningsorganisation, för att ändra den negativa trenden och återgå till tillväxt. Under det senaste året har vi lanserat flera nya produkter och vi har nu en bredare produktportfölj att erbjuda marknaden. Vi ser fortsatt nya möjligheter i alla regioner och vi tog nyligen vår första order i Kina.

"Samtidigt som vi är mycket besvikna över resultatet för första kvartalet och den svaga starten på 2018, är vi trygga med vår affärsmodell och vi planerar för en ensiffrig tillväxt för helåret. Vi ser underliggande tillväxt på marknaden och vi anpassar vår affärsverksamhet för att effektivt fånga dessa möjligheter” säger Karl Thedéen, VD för Edgeware.

Den fullständiga Q1 2018-rapporten kommer att publiceras den 4 maj.

Imorgon fredag, den 27 april klockan 8.30 svensk tid hålls en telefonkonferens då VD Karl Thedéen och CFO Steeve Fuhr kommer att svara på frågor relaterat till detta meddelande.

Telefonnummer att ringa in på:

SE: +46856642690

UK +442030089818

US: +18558315948

Kontakt:                              Steeve Fuhr, CFO

Tel: +46702177512, E-mail: steeve.fuhr@edgeware.tv

Denna information är sådan som Edgeware AB är skyldig att publicera enligt MAR, Market Abuse Regulation Act, EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 26 april 2018 kl. 18.00.

Edgeware erbjuder operatörer och innehållsleverantörer lösningar som möjliggör distribution av moderna TV-och videotjänster över internet i stor skala till låga kostnader. Edgewares unika teknologi ger en fantastisk tittarupplevelse och ger kunderna kontroll över sitt innehåll. Edgeware har de senaste åren haft en snabb tillväxt och bolaget nådde under 2017 en nettoomsättning på 237 miljoner kronor.

Edgeware har huvudkontor i Stockholm och personal i 15 länder spritt över Europa, Asien samt Nord- och Latinamerika.