• Edgeware/

Svensk TV-leverantör kommer att sända skräddarsydd reklam till online TV-tittare med Edgewares Ad Enabler

Stockholm – 9 november 2018 – Edgeware meddelar idag att Com Hem, Sveriges största kabel-TV-operatör, har valt bolagets Ad Enabler originmjukvara. Lösningen kommer att användas för att förbereda TV- och videoinnehåll för att levereras över internet med hög kvalitet och med stöd för personanpassad reklam på 20 av Com Hems IP-baserade TV-kanaler.

“Vi implementerar ett nytt system för personanpassad TV-reklam för att kunna skapa mer engagerande tittarupplevelser på våra online TV-tjänster och för att ge våra annonsörer möjligheten att presentera reklam som är anpassad till tittarna,” säger Magnus Lindhe, Chef för TV-utveckling på Com Hem. ”Men det är nödvändigt att den personanpassade reklamen levereras utan störningar. Vi valde Edgewares origin Ad Enabler-mjukvara för att den gör det möjligt för oss att leverera en TV-upplevelse av högsta kvalitet, något som eferfrågas av både annonsörer och tittare.”

Edgewares origin Ad Enabler använder bildruteprecision (eng. frame-accurate segmentation) för att leverera en exakt och sömlös övergång mellan programinnehåll och reklam. Den detekterar annonsmarkörer i inkommande liveströmmar, som markerar var en reklampaus ska in och hur länge den ska vara. Segmenteringen som görs av funktionen Ad Enabler säkerställer att övergångarna mellan programinnehåll och reklam är exakta och att reklaminnehållet inte överskrider delar av originalinnehållet eller orsakar störningar i tittarupplevelsen. Edgewares lösning för personanpassad reklam är också en av de första som stöder live OTT enligt MPEG-DASH-standarden – det format som används av Androidenheter.

“Detta projekt visar på vikten av personanpassad reklam för online TV-marknaden,” säger Karl Thedéen, VD för Edgeware. ”Vi är jätteglada att få möjligheten att samarbeta med en av landets största TV-leverantörer, och denna order från Com Hem visar att vi har en ledande ställning med vår andra generation av mjukvarulösningar för personanpassad reklam och originprodukter.”

Com Hems nya system för personanpassad reklam kommer att vara implementerat i slutet av 2018.

*slut*

Om Com Hem

Com Hem-koncernen levererar bredband, tv, play och telefonitjänster till svenska hushåll och företag under sina två varumärken Com Hem och Boxer. I koncernen ingår även kommunikationsoperatören iTUX Communication AB som tillhandahåller öppna fibernät till tjänsteleverantörer. Vi erbjuder våra 1,45 miljoner kunder ett stort utbud av digitala tv-kanaler och playtjänster via digitalboxar, surfplattor och mobiltelefoner. Vårt kraftfulla och framtidssäkra nät med hastigheter upp till 1,2 Gbit/s når över 60% av Sveriges hushåll, vilket gör oss till en viktig motor i det digitala Sverige. Com Hem-koncernen grundades 1983 och har cirka 1 100 anställda. Huvudkontoret ligger i Stockholm och under 2017 omsatte koncernen 7 136 MSEK. https://www.comhemgroup.se/

Edgeware erbjuder ledande operatörer och innehållsleverantörer system som möjliggör distribution av moderna TV- och videotjänster över Internet i stor skala. Edgewares unika teknologi ger fantastiska tittarupplevelser och kunderna möjlighet att ha kontroll över sitt innehåll. Edgeware har mer än 200 kunder och har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige samt personal i 11 länder i Europa, Asien samt Nord- och Latinamerika.

För mer information besök https://www.edgeware.tv

Edgewares mediakontakt:

Richard Brandon, Chief Marketing Officer