editK välkomnar medtechbolaget Chundsell Medicals

Chundsell Medicals ligger bakom Prostatype, en prognostisk metod som hjälper patienter, anhöriga och läkare att fatta rätt behandlingsbeslut vid prostatacancer. För att nå ut med sitt budskap har bolaget valt att anlita PR-byrån editK.

Edit Künstlicher, vd editK och Fredrik Persson, vd Chundsell Medicals AB

PR-samarbetet kommer att fokusera på att förtydliga Prostatypes användningsområde och dess fördelar för män som fått diagnosen prostatacancer.

– Chundsell Medicals är glada över att få inleda samarbete med editK som med sin professionalism och erfarenhet inom området kommer att bidra till att förmedla det viktiga budskapet om de möjligheter som finns att förbättra prostatacancerpatienters möjligheter till bättre vård och en högre livskvalitet.Vi ser med glädje fram mot ett långvarigt samarbete med editK, säger Fredrik Persson, vd Chundsell Medicals.

Prostatacancer är Sveriges vanligaste cancerform, där överdiagnostik och överbehandling i dag är ett stort problem. Det orsakar onödigt lidande för patienterna och deras anhöriga och onödiga kostnader för sjukvården.

– De flesta av oss känner någon som fått diagnosen prostatacancer. Att få tillgång till den senaste forskningen kan vara till stor fördel för den som måste fatta beslut om sin behandling. Det är en viktig uppgift för oss, och en stor ära, att få bidra till att göra fler patienter medvetna om alternativen, säger Edit Künstlicher, vd för editK.

Prostatype är ett gentest som finns tillgängligt för patienter och behandlande urologer som ett kompletterande beslutsunderlag inför behandlingstyp av prostatacancer. Testet är utvecklat av en forskargrupp på Karolinska Institutet och tillhandahålls av Chundsell Medicals AB.

För mer information vänligen kontakta: Edit Künstlicher, vd på editK, tel. 070-818 57 00, mail: edit@editk.se

editK är PR-byrån som arbetar långsiktigt med varumärken inom livsstil, hälsa, litteratur, entreprenörskap och hållbarhet. Bland kunderna finns bl.a: Apoteksgruppen, Axiell, Bonniers Bokklubbar, Fontana, Moonsun Organic of Sweden, Ledarstudion och Fliplife of Sweden. 2017 startades systerbyrån InfluencersAgency, med fokus på varumärkes- och plattformsbygge för personliga varumärken.

Chundsell Medicals är glada över att få inleda samarbete med editK som med sin professionalism och erfarenhet inom området kommer att bidra till att förmedla det viktiga budskapet om de möjligheter som finns att förbättra prostatacancer-patienters möjligheter till bättre vård och en högre livskvalitet.Vi ser med glädje fram mot ett långvarigt samarbete med editK.
Fredrik Persson, vd Chundsell Medicals
De flesta av oss känner någon som fått diagnosen prostatacancer. Att få tillgång till den senaste forskningen kan vara till stor fördel för den som måste fatta beslut om sin behandling. Det är en viktig uppgift för oss, och en stor ära, att få bidra till att göra fler patienter medvetna om alternativen.
Edit Künstlicher, vd för editK