Madrid trendigaste resmålet i jul

London, Bangkok och Berlin – det är till storstäderna de svenska jul resenärerna ställer sin håg i år.
Trendigaste resmålet är Madrid, som rusat nästan 30 platser på listan över de populäraste resmålen.
– I år har sol och bad svårt att hävda sig mot storstadspuls, säger Elisabeth Lindberg på internetresebyrån Travellink.

Som vanligt är svenskarna benägna att lämna slask och kyla över jul och nyår. Trots att julen i år bjuder på färre lediga dagar än de två senaste åren märks det inte av på antalet sålda resor.

– Julen är en period då svenskar reser mycket oavsett hur många dagar de behöver ta ledigt. Men troligen premierar man i år storstäder och lite kortare resor för att komma undan julstressen i Sverige, säger Elisabeth Lindberg, försäljnings- och marknadschef på Travellink Privatresor.

Finns julresor kvar
Och än är det inte för sent att boka in en julresa.

– Om man är flexibel med avresedatum, reslängd och resmål finns det fortfarande resor kvar. Ett tips är att undvika resmålen på topplistan. Den som hittar en mindre uppenbar ny favorit kan få ner priserna avsevärt, säger Elisabeth Lindberg.

Julens 10 populäraste resmål (fjolårets placering i parentes):

Topp 10 Europa Topp 10 Långdistansresor
1. London (1) 1. Bangkok (1)
2. Berlin (2) 2. Dubai (2)
3. Madrid (27) 3. Miami (5)
4. Barcelona (8) 4. New York (3)
5. Malaga (9) 5. Phuket (6)
6. Amsterdam (4) 6. Kuala Lumpur (14)
7. Paris (6) 7. Los Angeles (7)
8. Wien (14) 8. Teheran (4)
9. Gran Canaria (11) 9. Krabi (8)
10. Alicante (24) 10. Orlando (23)