Edvince utökar styrelsen och ändrar om i ledningen

Report this content

Bioteknikbolaget Edvince AB, som utvecklar en ny behandling för att minimera skador på hjärnan vid stroke, utökar styrelsen med nuvarande Vd Sarah Fredriksson och inleder rekrytering av ny Vd.

Sarah Fredriksson har valts in som ny ledamot i styrelsen och rekrytering av ny Vd har inletts. Sarah rekryterades som Vd under våren 2016 för att bygga upp organisationen, förbereda bolaget för en första klinisk studie i patienter under 2017 samt för att arbeta med den finansiella strategin där listning på First North under 2018 är huvudmålet.

-       Sarah har gett bolaget en riktigt bra start och har lagt grunden för bolagets finansiella strategi och utvecklingsstrategi. Under våren är det naturligt att ta nästa steg och utöka organisationen med ytterligare kompetens inom både klinisk och preklinisk utveckling, vilket också medger att Vd rollen framöver kommer att få större fokus på affärsutveckling för vårt läkemedelsprojekt och på vår finansieringsstrategi.  Rekryteringsprocessen är i full gång och vi räknar med att ha en ny Vd på plats inom några månader och Sarah, som också är ägare i bolaget, kommer att fortsätta sitt operativa arbete fram till sommaren och därefter arbeta med oss utifrån sin roll som styrelseledmot säger Cristina Glad, styrelseordförande i Edvince AB.

Edvince bygger på professor Lars Edvinsson och hans teams forskning om vad som händer i hjärnans blodkärl vid stroke. De har utvecklat en helt ny behandling som har stor potential att minimera skador på hjärnan vid flera olika typer av stroke.

-       Jag fortsätter självklart med mitt engagemang för Edvince både som styrelseledamot och ägare och ser fram emot att även framöver få arbeta med detta spännande bolag och ett fantastiskt kunnigt och erfaret team. Nu har vi fullt fokus på en första klinisk studie i människa som vi ska inleda under 2017, säger Sarah Fredriksson.

För mer information:

Cristina Glad, Styrelseordförande, telefon: 070-6602433

Sarah Fredriksson, Vd, telefon: 070-3105340

e-mail: sarah.fredriksson@edvince.com

Om Edvince

Edvince är att bioteknikbolag fokuserat på en ny akutbehandling av stroke, som kan användas vid samtliga typer av stroke och bidra till väsentligt snabbare återhämtning.

Bolaget befinner sig i preklinisk fas med ambition att påbörja en första klinisk studie under 2017. Bolaget finns på SmiLe incubator i Lund och ägs av grundaren Lars Edvinsson, Krankajen Group, Almi Invest Syd, Swedish Growth Fund, LMK Forward och Vd Sarah Fredriksson.

Om Stroke

Stroke, eller slaganfall, är en av våra folksjukdomar och den tredje vanligaste dödsorsaken i Sverige. Stroke är dessutom den vanligaste kroppsliga orsaken till behov av långtidssjukvård. Den årliga samhällskostnaden för stroke är närmare 20 miljarder kronor. Varje år drabbas omkring 30 000 personer i Sverige av stroke, antingen av en blodpropp i hjärnan, av hjärtstillestånd eller av ett brustet blodkärl i eller kring hjärnan.