EF Education First blir huvudsponsor till ett av världens största cykelteam

Report this content

EF Education First, det globala utbildningsföretaget, blir titel- och huvudsponsor till ett av världens största cykelteam, det amerikansk-registrerade proffslaget Slipstream Sports. Slipstream Sports tävlar i cyklingens högsta division, WorldTour, där bland annat Tour de France och Giro d'Italia ingår.

Under en crowdfundingkampanj #SaveArgyle har fans från hela världen gått samman för att säkra lagets finansiering, vilket ledde till att EF fick upp ögonen för laget.

"Det känns fantastiskt att få börja arbeta tillsammans med Slipstream Sports, Cannondale, Drapac och alla fantastiska partners. Vi ser hur cykelsporten förenar människor med olika bakgrund på ett fredligt, kul och vänskapligt sätt, och vilket otroligt engagemang som kampanjen #SaveArgyle skapat bland fans över världen. Samtidigt som de sportsliga prestationerna såklart är extraordinära. Detta stämmer överens med EF:s uppdrag att öppna världen genom utbildning, och vårt engagemang för att föra samman olika kulturer”, säger Edward Hult, vd Nordamerika, EF Education First.

Hela EF-koncernen står bakom engagemanget, vilket på sikt kan bli ett lyft för den svenska cykelsporten.

“Vi har såklart stora förhoppningar att vårt engagemang över tid även kan bidra till den svenska cykelsportens utveckling. Ett steg i detta arbete är att vi som företag med svenska rötter syns i internationella cykelsammanhang”, säger Edward Hult.

Slipstream Sport är ett USA-registrerat proffslag som tävlar på cyklingens högsta internationella nivå, WorldTour. I år tävlade Slipstream med det yngsta laget och en av de lägsta budgeterna. Ändå har framgångarna låtit tala om sig. 2017 slutade Slipstream totaltvåa på Tour de France genom colombianen Rigoberto Uran.

Laget drivs av cykelveteranerna Jonathan Vaughters och Doug Ellis som startade företaget 2005 med en stark tro på att det fanns ett bättre sätt att driva cykellag. Ett exempel på hur starkt dedikerade de har varit till sporten och till anti-doping, var att Slipsteam Sports var det första laget som förde interna dopingtest-protokoll.

Slipstream Sports VD Jonathan Vaughters beskriver EF Education First som "den perfekta partnern”:

"EF sysslar med utbildning och brinner för att bryta ner kulturella hinder och lära människor att kommunicera över gränser vilket känns särskilt relevant idag, i en värld som blir alltmer global och där kommunikation mellan kulturer blir alltmer kritisk. Jag tycker också att det matchar Slipstream Sports värderingar. Jag kunde inte ha önskat mig en bättre partner.”

Förutom att vara titel- och huvudsponsor kommer EF Education First även att gå in som majoritetsägare i Slipstream Sports, en överenskommelse som sträcker längre än traditionella sponsrings- och namnrättigheter. Därmed säkras lagets framtid under många år framöver.

Helena Bengtson
Mail: helena.bengtson@ef.com
Telefon: 0735 018323

BAKGRUND

Om EF Education First
EF Education First grundades 1965 av Bertil Hult i Lund och är ett familjeägt utbildningsföretag med verksamhet i 116 länder och med 46 500 anställda. 2016 sommarpratade Bertil och fick stor uppmärksamhet då flera svenskar fick upp ögonen för företagets position och storlek. Genom språk, akademiska studier och kulturella utbyten hoppas EF kunna bidra till att världen blir en lite bättre plats genom att låta människor mötas över gränser. EF:s mission är att öppna upp världen med hjälp av utbildning.

Om Slipstream Sports
Cannondale-Drapac är ett USA-registrerat proffslag i WorldTour som tävlar på den absolut högsta nivån i världen. Laget har nått många framgångar som är värda att nämna: Etappsegrar på varje Grand Tour, Paris-Nice och Tirreno-Adriatico, overall classifications på Giro d'Italia, Criterium du Dauphiné, Tour of Missouri, Tour of Utah, USA Pro Challenge, Tour of Alberta och “the three monuments”: Paris-Roubaix, Liège-Bastogne-Liège och Il Lombardia.  2017 slutade Cannondale-Drapac totaltvåa på Tour de France genom Colombianen Rigoberto Uran.

Taggar: