Sverige näst bäst i världen på engelska

Pressmeddelande 8 november 2017

Sverige placerar sig i år på en andraplats på listan över länders engelskkunskaper och går därmed om Danmark. Det enligt världens mest omfattande språkindex från utbildningsföretaget EF. Nederländerna tar förstaplatsen för andra året i rad. Västsverige är bäst i Sverige och talar bättre engelska än den genomsnittlige holländaren.

För sjunde året i rad släpper utbildningsföretaget EF rapporten EF English Proficiency Index, det mest omfattande språkindexet i världen som rankar vuxnas kunskaper i engelska som andraspråk. Mer än en miljon människor i 80 länder har deltagit i undersökningen. I rapporten för 2017 klättrar Sverige från en tredjeplats till en andraplats och är alltså näst bäst i världen på engelska. Bara Nederländerna är bättre.

Det är spännande att se att Singapore tar sig in på topp fem, och därmed ersätter Finland. Singapore är ett av fyra länder som markant förbättrat sin nivå sedan i fjol. De övriga är Panama, Saudiarabien och Thailand. Europa är fortfarande bäst på engelska som andraspråk, men Asien knappar in och Singapores femteplats är ett exempel på det. Högre levnadsstandard, ökad turism och rörlighet är faktorer som går hand i hand med befolkningens engelsknivå, säger Malin Ankarberg, Sverigechef på EF Education First.

Sverige får i år 70,40 EPI poäng, efter Nederländerna på 71,45 EPI poäng. Sverige följs av grannländerna Danmark (69,93 EPI poäng) och Norge (67,77 EPI poäng). Singapore (66,03 EPI poäng) har tagit över Finlands femteplats från förra året. De nordiska länderna har historiskt sett varit starka på engelska och brukar i undersökningen hamna i topp fem. Sverige har legat i topp fem sedan start och kammade hem första plats åren 2015, 2013 och 2012.

Den regionala nedbrytningen i Sverige visar för andra året i rad att både Västsverige (Västra Götaland, Halland) och Sydsverige (Skåne, Blekinge) får högre poäng än Nederländernas genomsnitt. Västsverige (Västra Götaland, Halland) har en EPI poäng på 71,74 och Sydsverige (Skåne, Blekinge) har en EPI poäng på 71,51 jämfört med Nederländernas 71,45 EPI poäng.

Rapporten bryter även för första gången ut storstäderna Göteborg, Malmö och Stockholm från respektive region, där storstadsbornas poäng är lägre än regionen som helhet. Göteborg har exempelvis 70,78 EF EPI poäng medan regionen som helhet (Västra Götaland och Blekinge) får 71,74 poäng. Även Stockholm och Malmö visar på samma relation mellan storstad och regionen i helhet.

Region (Län)* EPI poäng 2017
 1. Västsverige (Västra Götaland, Halland)  71,74
 2. Sydsverige (Skåne, Blekinge)       71,51
 3. Östra Mellansverige (Uppsala, Västmanland, Örebro, Östergötland, Södermanland)   71,16
 4. Övre Norrland (Norrbotten, Västerbotten)   70,03
 5. Stockholm (Stockholm)    69,99
 6. Småland, Gotland och Öland (Kronoberg, Jönköping, Kalmar, Gotland) 69,85
 7. Norra Mellansverige (Värmland, Dalarna, Gävleborg) 69,73

*Regionen Mellersta Norrland som var med i rankingen 2016 är ej med i EF EPI 2017 p.g.a. otillräcklig data.

Stad                         EPI poäng 2017                  Jämfört med region

1. Göteborg                     70,78                                         -0,73
  2. Stockholm                   69,83                                         -0,16
  3. Malmö                         69,74                                         -1,77

EF EPI ranking 2017

1. Nederländerna                                       71,45
  2. Sverige                                                  70,40
  3. Danmark                                                69,93
  4. Norge                                                     67,77
  5. Singapore                                               66,03
  6. Finland                                                   65,83
  7. Luxemburg                                             64,57
  8. Sydafrika                                                63,37
  9. Tyskland                                                 62,35
  10. Österrike                                                62,18

Fler intressanta fakta ur EF EPI 2017:

• Europa är bäst på engelska i världen, med åtta europeiska länder i topp 10.
  • Asien är näst bäst i världen, men har stora skillnader länderna emellan.
  • Afrika ingår för första gången i undersökningen som en egen region med nio afrikanska länder som representeras. Skillnaden mellan mäns och kvinnors engelskkunskaper är större i Afrika än i någon annan region. Där är kvinnorna betydligt bättre än männen.
  • Rapporten visar att kunskaper i engelska är kopplat till ekonomisk konkurrenskraft, social utveckling och innovation. Länder med goda engelskkunskaper tenderar att ha högre genomsnittlig inkomst, livskvalitet och större investeringar i forskning och utveckling.
  • I samhällen som är mer jämställda och har mer progressiva könsroller talar befolkningen även bättre engelska.

Läs rapporten i sin helhet här.
Testa dina egna kunskaper och se EF EPI engelskatestet här.

Om EF EPI
EF EPI (EF English Proficiency Index) är ett index för engelskkunskaper hos människor med engelska som andraspråk världen över. EF EPI 2017 jämför engelskkunskaper bland mer än en miljon människor i 80 länder, i Sverige har 3600 personer deltagit.

Sandra Olt, presskontakt på EF:s kommunikationsbyrå Geelmuyden Kiese
Tel: +46 707 45 36 83
E-post: sandra.olt@gknordic.com

Malin Ankarberg
Sverigechef på EF Education First i Sverige
malin.ankarberg@ef.com

EF Education First grundades i Lund 1965 och är idag ett av världens ledande utbildningsföretag, med visionen att "öppna upp världen genom utbildning". EF:s huvudverksamhet är språkutbildning, utbytesprogram och högre utbildning, som bedrivs vid 500 skolor, kontor och forskningscentra i 53 länder. Antalet anställda är 43,500 varav över hälften är språklärare. EF har sitt huvudkontor i Luzern, Schweiz, och regionala huvudkontor i Stockholm, London, Zürich, Boston, Shanghai och Hong Kong. Besök EF:s svenska hemsida på ef.se

Citat

Europa är fortfarande bäst på engelska som andraspråk, men Asien knappar in och Singapores femteplats är ett exempel på det. Högre levnadsstandard, ökad turism och rörlighet är faktorer som går hand i hand med befolkningens engelsknivå.
Malin Ankarberg, Sverigechef på EF Education First.